wusb100 wifi stick II

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Do Feb 4 19:43:33 GMT 2010

On Thu, 04 Feb 2010 17:24:37 +0100, Peter Klaassen wrote:

> Aart,
>

> Zie bijgesloten stuk kern.log

dat was dus bijna onleesbaar, maar gaf wel heel nuttige informatie.

Het belangrijkste is, dat het interface niet ra0 heet maar wlan[0-9]. Dit
stuk kern.log laat zien dat je de stick in je computer steekt, waarna hij
zo te zien netjes herkend wordt en de interface wlan4 wordt, je haalt hem
er dan uit en stopt hem er weer in, en nu krijgt hij de volgende naam,
wlan5. Als je voor en nadat je de stick in de computer steekt het
commando "ifconfig" (zonder toevoeging) geeft, zie je welke interfaces er
zijn voor de stick in de computer zit en nadat je hem er in steekt. Er
zal een wlan interface bij gekomen zijn, en dat is je stickie.

Je stick probeert een verbinding te maken met een router, maar dat lijkt
niet te lukken, waarschijnlijk omdat je WAP of zoiets op je router aan
hebt staan en bij de configuratie die je nu hebt je computer geen
mogelijkheid heeft je om het wachtwoord te vragen. Dat zou via
kwifimanager moeten lopen, maar om een of andere reden wordt die niet
actief. Om zeker te zijn dat mijn veronderstelling klopt zou je de
beveiliging bij je router even uit kunnen schakelen. Als je dan de stick
in de computer steekt wordt er waarschijnlijk wel een verbinding gemaakt,
controleren met de commando's "ifconfig" en "route" beiden zonder
toevoeging, en als dat werkt even wat op internet surfen om helemaal
zeker te zijn, maar ik vermoed dat kwifimanager inactief blijft.

Nu is kwifimanager een KDE programma dat ik niet ken omdat ik met Gnome
werk. Gnome gebruikt hiervoor NetworkManager, en als die dat gedrag
vertoond is dat meestal omdat het interface dat je wilt managen al
vermeld is in /etc/network/interfaces. Kijk dus in dat bestand en haal
alles er uit wat met een wlan[0-9] interface te maken heeft. Als dat het
niet is, weet ik het zou gauw niet, maar wellicht leest er nog iemand mee
die wel thuis is in KDE en kwifimanager en die nog nuttige tips kan geven.

Aart