wusb100 wifi stick II

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Wo Feb 3 20:28:43 GMT 2010

On Wed, 03 Feb 2010 17:32:31 +0100, Peter Klaassen wrote:

> Aart,
>
> Ik heb mijn machine vandaag geupgraded naar KK 9.10 KK Nu ziet lsusb de
> stick wel:
>
> peter op schagen:~$ lsusb
> Bus 001 Device 004: ID 1737:0078 Linksys Bus 001 Device 001: ID
> 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001
> Linux Foundation 1.1 root hub Bus 003 Device 002: ID 046d:c018 Logitech,
> Inc. Optical Wheel Mouse Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux
> Foundation 1.1 root hub Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux
> Foundation 1.1 root hub Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux
> [...]

Tja, je werkt met Kubuntu, ik met Ubuntu. Gevolg is dat ik Kwifimanager
niet ken, kan daar dus geen zinnig advies over geven. In ieder geval
lijkt het me zinvol als met het commando "ifconfig" even checkt of er nu
inderdaad een interface voor het draadloze network wordt gevonden. Verder
kan het nuttig zijn te kijken wat er in het bestand
/etc/network/interfaces staat. Bij Ubuntu mogen daar de interfaces die
door NetworkManager worden beheerd *niet* in staan. Staan ze er wel in,
dan kan NetworkManager er niets mee. Ik vermoed dat dat bij Kubuntu ook
zo is.

Verder heb je waarschijnlijk voor die stick zelf een driver moeten
compileren. Dat is dan waarschijnlijk een kernelmodule. Als je dan een
nieuwe kernel installeerd, en dat is bij de overstap van 9.04 naar 9.10
zeker gebeurd, zul je meestal ook die driver opnieuw moeten compileren en
installeren. Vaak gebeurt dat automatisch, maar soms niet. Ik hoopte in
de meldingen van kern.log te kunnen zien of er een specifieke module
wordt geladen (ehci_hcd is een algemene usb driver), maar of dat gebeurt
niet, of je hebt het weggeknipt. Als je ongeveer de naam weet van de
module die je hebt moeten installeren, kun je met "lsmod" kijken of die
module inderdaad geladen is.

Trouble-shooten op afstand blijft erg moeilijk, maar ik hoop dat we zo
toch weer een stukje dichter bij een oplossing komen. Ik had trouwens met
"lsusb" een veel uitgebreidere vermelding van die stick verwacht, reden
waarom ik vermoed dat er bij het laden van de benodigde kernelmodule iets
fout is gegaan.

Aart