RAR support

Y P yellow.penguin op edpnet.be
Wo Feb 3 09:01:42 GMT 2010

Hoi:

On Wed, Feb 03, 2010 at 09:31:17AM +0100, Steven Leeman wrote:

> omdat ik vindt dat .tar.gz eerder thuishoord bij eg sourceforge met
> sourcecodes enzo

Ik begrijp deze opmerking niet... je gaat ook geen steak-frieten gaan vragen
in een thais restaurant, vind ik persoonlijk! :-)
Trouwens bzip2 compresseerd beter dan rar die geen standaard Unix format is.

> het enigste minpunt kan misschien zijn dat "rar" niet echt een free formaat
> is?

Tja, .doc of .pdf is dan ook geen standaard OpenOffie format!
Ook mp3 of mov of wmv zijn geen free formats, je moet toch een beetje
inzicht hebben in waar je mee bezig bent, ik weet dat dit voor iedereen niet
makkelijk is in het begin: conservatisme is menselijk! De beste manier om te
leren zwemmen is volgens mij nog altijd door meteen met kopje onder water
te gaan :-)

> ik dacht eerder dat je die nautilus/linux kon uitbreiden met "vanalles"
> net zoals je in windows dmv extra software de "context" menu's kunt
> uitbreiden...

Dat kan uiteraard, maar ik ben zelf geen Gnome gebruiker.

> maar het is soms beetje zoeken waar die synaptic het nu installeerd...
> console commando... in de "gui"...

Je gooit veel door elkaar: voor Gnome is er een menu-gedeelte die nota bene
niets te maken heeft met wat waar ge´nstalleerd wordt:
de gewone app binaries worden meestal in /usr/bin ge´nstalleerd,
sommigen zijn voor Gnome gemaakt en dan vind je ze ook meteen terug in ÚÚn
van de submenu's;
anderen weer niet,
wat niet tegenhoudt om ze te gebruiken, het ene heeft niets met het andere
te maken maar ik geef toe dat het in het begin duister lijkt, don't worry!

Als je nu een terminal wil openen om zo een app te gebruiken, dan gaat dat
toch vanuit Gnome! wil je een script (starter) maken om vanuit Gnome een
commandline app te starten, dan kan dat uiteraard ook,
net als sommige apps evengoed grafisch als onder console werken (mplayer).

Om terug te vallen op je probleem, veel is in Gnome te doen net als onder
Win, door bv. alles markeren en selecteren en dan met rechtermuis knop een
lijstje van mogelijkheden openen, meer niet; heb je het geprobeerd ?

Y P