Adobe flashplayer in Ubuntu 8.04.2 ?

Hein van Helsdingen hvanhelsdingen op online.nl
Ma Sep 14 21:13:39 UTC 2009

Beste mensen

Van de Adobe-site heb ik twee pakketten Adobe-flashplayer gedownload.
Een Debian-pakket en een .xpi-pakket.
Het debian-pakket heb ik geinstalleerd. Maar de Adobe-flashplayer werkte
niet. Elke keer krijg ik als boodschap op een bezoekende site om het
pakket via een link te downloaden en te installeren. Als ik dit pakket
opnieuw wilde installeren kreeg ik als boodschap "reinstall". Dus het
lijkt mij dat het er echt instaat in het besturingssysteem. Het
geinstalleerde pakket weet ik niet te vinden in de lijst van
geinstallerde pakketten. ( Bij Ubuntu heb ik uit de Repositories de
nieuwste Flash-plugin gehaald zodat, volgens hun zeggen, de nieuwste
Adobe-flashplayer gedownload kan worden.)
1. Waar staat de geinstalleerde Adobe-flashplayer, wat is de juiste
naam?
Als ik op YouTube ben dan kan ik met de Firefox extensie Downloadhelper
wel een beperkt aantal filmpjes downloaden. ( de ene wel en de andere
niet)  Op diverse andere sites helpt deze Downloadhelper ook niet.
2. Hoe krijg ik Adobe-flashplayer werkzaam op alle sites?
2a. Een idee van mij was om het gedownloade .xpi-pakket te installeren
in Firefox. Maar ik kreeg dat pakket er niet in  na een installatie van
een backup van de extensies via de Firefox-extensies Febe+Cleo in. (Ik
had het pakket in de map van de .xpi-pakketten gezet en in Cleo het
pakket op een lijst gezet van te installeren pakketten.)  Is dit wel
mogelijk? Kan ik niet via een "Firefox-extensie-backup" een
Firefox-plugin installeren?
2b. Wat is het command/commando om het .xpi-pakket via de
commandline/commandoregel/console werkzaam te krijgen?
2c. Hoe krijg ik het Debian-pakket na installatie geactiveerd in relatie
met Firefox.

Op voorhand bedankt, Hein van Helsdingen.