Vraagje over aansturen nvidia driver

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Ma Sep 14 10:10:44 UTC 2009

On Mon, 14 Sep 2009 11:38:34 +0200, Jaap Woldringh wrote:

> Hallo lijst,
>
> Ik ben bezig met het installeren van Ubuntu op een Acer L100 computer,
> van mijn dochter. Deze computer blijkt een Geforce 6150 LE grafische
> kaart te hebben, van Nvidia, waar de open source driver nv niet goed op
> werkt: verkeerde resolutie en een enorme groenzweem.
>
> Ik heb de driver van de fabriek geïnstalleerd, nvidia, en alle mogelijke
> instellingen gedaan, systeembreed, en per gebruiker (beheer, mijn
> dochter, haar man, de kinderen).

Beste Jaap,

het lijkt erop dat je de driver rechtstreeks van Nvidia hebt gehaald en
dat die driver niet goed is geïntegreerd in het Ubuntu systeem. Ik heb
verschillende computers met verschillende Nvidia kaarten de laatste jaren
steeds goed aan het werk gekregen door de driver uit het Ubuntu
repository te installeren. Dat gaat het makkelijkst via het menu Systeem
> Beheer > Hardwarestuurprogramma's. Bij al deze computers werkt de
grafische kaart perfect.

Het kan zijn dat je door het installeren van de driver rechtstreeks van
Nvidia wijzigingen hebt aangebracht die je ongedaan moet maken voordat de
restricted drivers van Ubuntu goed werken, maar dat kan ik zo niet
beoordelen.

Aart