Onderwerp : forum-etiquette

Auteur : Jaap Woldringh
E-mail : jjh.woldringh op planet.nl
Datum : Za Sep 12 12:24:45 BST 2009

Op Saturday 12 September 2009 10:25:48 schreef Gerrit de Jong:
> Hallo allemaal
>
> Naar aanleiding van onderstaande off-topic discussie heb ik een opmerking
> en een voorstel.

> *Opmerking*;
> Een vers aangemeld forum lid kent de discussies uit het verleden niet,
> evenmin als de forum-etiquette (als ik dat zo mag noemen)
>
> *Voorstel;*
> - Iemand met verstand van zaken maakt een A4-tje met al dat soort
> regeltjes, evenals de betekenis van veel gebruikte afkortingen en andere
> relevante zaken.
> [...]

Hallo Gerrit,

Ik vind het belangrijk, belangrijker dan welke etiquette dan ook, te stellen,
als ik dat mag, dat elk nieuw lid op dit forum, of mailing list, hartelijk
welkom is.
Mijn opmerking over top posting is dan ook niet bedoeld om iemand op zijn/haar
nummer te zetten, of weg te jagen, in tegendeel.

Maar als iemand een A4-tje maakt met regels over etiquette, off topic
bijdragen, manier van vragen stellen, dan is dat OK. Gevaar is dat het dan
allemaal wat rigide wordt, en er op een zeker moment het verwijt komt dat het
toch allemaal in de regeltjes staat.

Netetiquette is trouwens niet (meer) zo eenduidig als ik tot voor kort nog
veronderstelde. Als je erop googlet zie je niet meer dezelfde verhaaltjes,
zoals dat top posting niet netjes is. Er staat wel eens het omgekeerde!

Over hoe je vragen moet stellen (belangrijkste: je moet duidelijk maken dat je
zelf al heel veel moeite hebt gedaan, iets waaraan het heel vaak ontbreekt,
bijvoorbeeld wat je al hebt gedaan, of je al hebt gegoogled, of op een
(Ubuntu)forum hebt gekeken, en zo voort. Verder: een duidelijke omschrijving,
ook heel kort in de titel van de vraag) kun je heel veel ideeŽn opdoen met
behulp van Google.

Dat is alles. Behalve nog dit: dit is een Ubuntu-lijst, dat betekent dat we
hier een heel positieve instelling hebben ten opzichte van elkaar. Ook als we
het soms niet met elkaar eens zijn. Zie:

http://www.ubuntu.com/community/conduct

Kijk, dan wordt het leven een stuk aangenamer :)

Jaap