Onderwerp : Hard-disk onvindbaar bij installatie en bij live-cd Ubuntu 9.04

Auteur : YP
E-mail : yellow.penguin op edpnet.be
Datum : Di Sep 8 12:02:13 BST 2009

Hallo:

On Tue, Sep 08, 2009 at 01:25:23AM -0700, A van Dieren wrote:
> Ik heb het nog eens geprobeerd.
> Het is echt zoals ik meld.
> Als ik sudo cat /etc/fstab ingeef, dan is de reactie:
> aufs / aufs rw 0 0
> tmpfs /tmp tmpfs nosuid,nodev 0 0

Wat is aufs ? nooit gezien, 't klinkt alsof je gewoon een totaal verkeerd
filesystem (fs) hebt gekozen waarop je je Linux systeem hebt ge´nstalleerd...
never heaerd before!!!

Als ik als user hier  cat /etc/fstab  doe dan zie ik het volgende:

#
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hdb6       /               ext3    errors=remount-ro 0       1
/dev/hdb8       /home           ext2    defaults        0       2
/dev/hdb1       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/hdd        /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0

(hd?? omdat ik hier nog met IDE schijfjes zit en -toen- geen SATA sd??)

En dis is geen Ubuntu maar is wel correct; zo moet ong. je fstab eruit zien.

Het verschil is dat jij ipv /dev/hdX of sdX het UUID unique universal ID
moet zien, omdat het zo is in Ubuntu (verwijst op beginpunt van je root of
home partitie... om het simpel te houden)

> Op advies heb ik het commando lshw gegeven. Toen werden allerhande
>VIA-controllers gezien.

lshw is geen interne commando, wel een commando dat je hebt omdat het pakket
lshw ge´nstallerd is;

voor hardware visualisatie volstaat:
lspci  of  lspci -v |more  (dat is meer verbose)
lsusb  om te zien wat je kwa USB toestanden hebt aangekoppeld.

Voor meer schijfinfos volstaan:
fdisk -l
of fdisk -l /dev/sda  als je wil specifiŰren dat hij sda's partities moet
tonen.

> [...]
> secondary IDE master - HD3 WD250gb, 'ganz toll' (1 partitie, NTFS)
> secondary IDE slave - geen
> primary SATA master - HD1 Maxtor root (partitie 1 WinXPpro, partitie 2 leeg; beide NTFS)
> primary SATA slave - HD2 WD160gb data (1 partitie, NTFS)
> secondary SATA master - geen
> secondary SATA slave - geen
> HDD smart monitoring was eerst enabled, maar nu disabled. Het enige wat ik gemerkt heb is dat mijn computer nu sneller opstart (prettige bijkomstigheid).
>
> Nu wordt de HD3á (de IDE dus) herkend:
> /dev/loop0: TYPE="squashfs" [is waarschijnlijk de Ubuntu-cd-rom]

Ja.

> /dev/sda1: UUID="1880235E8023419C" LABEL="Ganz Toll!" TYPE="ntfs"

Da's Windows dan? want ntfs wordt niet door Linux gebruikt,
wel EXT2FS of EXT3FS.
Heb je duidelijk bij installatie gekozen vor een (/) root partitie in EXT?

> Met GParted krijg ik 'm (=HD3)ánu ook in beeld: omvang, hoeveelheid in
>gebruik, label etc.

Ik zou achteraan een EXT3 portie maken en daarop je ganse Ubuntu (in 1
partitie dus) opzetten;
het is nl. zo dat Windows ALTIJD de 1ste op een schijf wil zijn/moet zijn;
dus misschien is je probleem straks opgelost door opnieuw, ditmaal op een
voor hem gereserveerde partitie achteraan, Ubuntu te herinstalleren.

> Nog wat info over mijn systeem:
> ASUS A8V-XE met 1023GB RAM, AMD Athlon 64 3500+.

Nu ja, in Linuxland is het zo: 't is niet omdat er hier en daar een
probleemke is met een VIA chip dat de boel per se niet zou starten.
Trouwens als de CD live je hardware al vond is er geen reden dat het
anders zou zijn eens geinstalleerd.

> Ik begrijp er niets van: Windows pakt alles probleemloos (alle wijzigingen
>ook), maar Ubuntu weet de SATA-schijven dus niet te vinden.

Je zegt zelf dat door veranderen je nu iets anders bereikt, dus moet je je
afvragen of de probleemoorzaak niet daaraan lag ?!

Ik heb hier toevallig ook een Asus (maar laptop),
en daar draai ik ook drie OSes:
- XP (staat **vooraan**, dus op sda1 (staat er op maar wordt zogoed als
  nooit gebruikt))
- Debian op sda3
- Mandriva dat tijdelijk Ubuntu heeft vervangen op sda2 omdat ik een 3G
  internet everywhere probleem nooit heb kunnen oplossen onder Ubuntu!!!

Als ik daarvan een fstab toon, ziet het er zo uit:

# Entry for /dev/sda2 :
UUID=73622bd0-e1c2-44da-8b47-1c6a062a2567 / ext3 defaults 1 1
none /proc proc defaults 0 0
# Entry for /dev/sda5 :
UUID=644719bf-f3a0-4b49-a590-7c3d012e7ab7 swap swap defaults 0 0

Doe ik hetzelfde onder Debian:

#
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/sda3       /               ext3    errors=remount-ro 0       1
/dev/sda5       none            swap    sw              0       0
/dev/hdb        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0

Als ik fdisk eens draai met -l dan zie je de partities die ik erop heb:

Disk /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xf98d6e74

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1         637     5116671    b  W95 FAT32
/dev/sda2             638        5099    35841015   83  Linux
/dev/sda3            5100        9399    34539750   83  Linux
/dev/sda4            9400        9729     2650725    5  Extended
/dev/sda5            9400        9729     2650693+  82  Linux swap / Solaris

Dus  sudo fdisk -l >fdisk-l.txt  attacheren
en bv.  lspci -v >lspci-v.txt

Grtnx,
Y)ellow P)enguin