Onderwerp : .mpg bestanden geven in Ubuntu geen geluid

Auteur : YP
E-mail : yellow.penguin op edpnet.be
Datum : Vr Okt 23 16:39:55 BST 2009

Hoi Kees:

On Fri, Oct 23, 2009 at 01:10:29PM +0200, Kees Verhagen wrote:
> Hallo,
>
> De Totemmediaspeler geeft in geen enkel geval een geluid bij willekeurig
> welk geluids- of vidiobestand maar met de VLC media player gebeurd dit
> ook met de meeste .mpg's. Als ik in Windows Vista de zelfde bestanden
> afspeel met VLC media player dan komt er wel netjes goed geluid uit.
> Heeft iemand enig idee wat dit is en hoe dit op te lossen is? Ik gebruik
> Ubuntu 9.04 en Windows Vista in dual boot.

Gebruik je 1 geluidskaart of een onboard chip + SBLive of zo (extra kaart
dus) ?

Om dit te zien en om ons mee te laten kijken, kan je aub een terminal
openen,
sudo su worden,
en script typen, deze zal typescript genereren en alles wat je nu typt komt
er in.
Wat typen:
lspci	zodat we een overzicht hebben van de hardware incluis eth en sound
	bijvoorbeeld.
cat /proc/asound/cards	zodat we zien of er 1 card of 2 in je bak zitten.
dpkg -l |grep alsa	om te zien wat er mbt alsa al reeds op je systeem
			geinstalleerd is.

Als je 2 cards hebt kan het zijn dat geluid wel degelijk werkt maar dat je
het niet hoort zolang het naar de "verkeerde" output gaat.

Je kan ook het volgende draaien als sudo su:
/usr/sbin/alsaconf
en volgen wat er op het scherm komt.

Belangrijk: als je nu uit script wil doe je exit,
en nu is er typescript in je home en dat kan je in een mail plakken,
en posten.

Y P

PS: al geprobeerd om de volgende extra pakketten bij te installeren voor oss
compatibiliteit :
alsa-oss oss-compat libsox-fmt-all
?
PS-bis: heeft geluid ooit/in vorige Ubuntu's gewerkt ?