Onderwerp : usb sleutel inhoud geheel wissen, hoe?

Auteur : Floris
E-mail : jkfloris op dds.nl
Datum : Vr Okt 23 00:35:35 BST 2009

Beste Hein,

volgens mij is de meest makkelijke manier om de usb stick te formatteren.
Omdat ik zelf Debian gebruik weet ik niet of de onderstaande opties
helemaal werken in Ubuntu, maar veel zal het niet verschillen ;-)

Sluit de usb stick aan en sluit alle vensters die automatisch worden
geopend.

in een terminal:
Gparted installeren (als die niet al aanwezig is)
sudo apt-get install gparted
sudo apt-get install dosfstools

Kijken waar je usb stick zit
mount | grep media
je krijgt zoiets terug:
#/dev/sdb1 on /media/disk-1 type vfat
(rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=lower,uid=1000)
In dit geval moet je /dev/sdb onthouden, maar voor jouw kan dit iets
anders zijn

Gparted starten
sudo gparted

In Gparted kies je rechts bovenaan de usb stick (waarschijnlijk iets als
/dev/sd?)
Kies "Partitie" --> "Loskoppelen"
vervolgens "Partitie"--> "Formateren als"

Fat32 is nu de makkelijkste optie, maar als je de stick alleen op Linux
computers gebruikt, kan je ook voor ext2 kiezen.

Als je tevreden bent met alle aanpassingen, kies je voor "Toepassen" en
de veranderingen
worden naar de stick weggeschreven.

Succes,

Floris
Let op! Als je de verkeerde partitie selecteer, dan kan je hardeschijf
worden gewist.
Dus alles op eigen risico!