spam na bezoeken website waar linuxcursus wordt aangeboden

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Ma mei 25 15:58:18 UTC 2009


Op Monday 25 May 2009 11:26:52 schreef Gerrit de Jong:
> L.S.
> Het geval:
> enige weken geleden was ik op zoek naar een online linuxcursus. Daarbij
> kwam ik o.a. de volgende website tegen;  www.intelligentedu.com. Zag er
> goed uit en bood gratis cursussen aan, dus heb ik me ingeschreven met mijn
> e-mail adres. Na inloggen op de website bleek dat gratis toch behoorlijk
> duur en ik kon in hoofdzaak alleen maar links vinden naar duur te betalen
> prularia. Vanaf die dag wordt ik bedolven onder de spam (kan natuurlijk
> toeval zijn, maar toch).De spam lijkt van mijn eigen e-mail adres te komen.
> (Gyas wordt gehost door google nederland)
>
> Vraag:
> Bestaat er zoiets als een lijst met onbetrouwbare websites?

In Firefox kan je de addon WOT installeren. Die markeert betrouwbare sites met 
groen, en onbetrouwbare met rood, en daar tussen in met oranje of geel. Sites 
waarvoor er onvoldoende gegevens zijn voor een beoordeling worden met wit 
gemarkeerd.

Probleem is dat de door jou genoemde site met groen, dus als betrouwbaar, 
wordt beoordeeld. Mogelijk dat niet alle sites waarnaar wordt verwezen ook zo 
worden beoordeeld, en dat je op een "rode" webpagina bent uitgekomen.

> Hoe kan iemand mijn mail adres gebruiken om spam te versturen?
> Krijgen anderen die spam ook van mijn adres?
> Wat doe ik eraan om het te laten stoppen?
> Wat is een betaalbare en goede cursus om mee te beginnen?

Er zijn er zat. Zoek maar met Linux tutor.

>
> Aangaande het laatste, ik heb van de ubuntu site wat dingen gedownload,
> maar het komt mij voor dat sommige dingen verouderd zijn,

?  Jaunty Jackalope, Ubuntu 9.04 is allesbehalve verouderd :)

> en het is 
> allemaal ook bijzonder beknopt. Het lijkt mij voor een beginner handig als
> boek/cususpassen bijdistributie en versie, de algemeenheden komen
> latar wel als je eerst het
> systeem maar doorhebt. Ik heb begin jaren "80 in een blauwe maandag leren
> basic programeren en daarna een kwart eeuw geen toetsenbord meer
> aangeraakt.
>
> Gerrit

Ik heb het gevoel dat je wel geïnteresseerd bent in Ubuntu, of mogelijk in 
Linux in het algemeen, maar dat je thans Windows gebruikt, wie weet wellicht 
een sterk verouderde Windowsversie zoals Win95, of Win98, die niet meer door 
Microsoft wordt ondersteund, en dan heb je, ook zonder op foute sites te 
komen binnen no time ongewenste visite op je computer, die (de computer) 
bovendien ook nog gekaapt kan worden door anderen om er ongewenste dingetjes 
mee te doen, zoals anderen spammen, porno te verspreiden, malware te 
verspreiden, en allerlei andere rottigheid. Je kunt zelfs onvriendelijke 
visite krijgen van de politie! De wereld van nu is niet meer die van de jaren 
80, toen elkaar vertrouwen nog heel gewoon was.

Als ik gelijk heb, en je niet echt Windows nodig hebt voor een of meer 
bepaalde programma's (ik kan het haast niet uit mijn vingers krijgen) dan 
moet je een nieuwe versie van Windows installeren, zoals Vista (XP loopt ook 
op zijn eindje), of wie weet, de nieuwe Windows7 die nog in Beta is en maar 
een jaar geldig is). En anders, dan opent zich het paradijs, en gooi je die 
hele computer leeg en installeer je in die lege ruimte Ubuntu 9.04, nadat je 
eerst de .iso ervoor hebt gedownload vanaf de Ubuntu-site, en gebrand, en 
gecontroleerd of die het goed doet (geen fouten heeft, en als Live CD 
opstarten). Die LiveCD kun je gebruiken om je schijf leeg te maken, of er 
ruimte op te maken voor Ubuntu, met een programma GParted, waarmee dat heel 
overzichtelijk gebeurt. Niet nodig om een duur programma als Partition Magic 
te kopen, dat onder Windows werkt (en naar mijn ervaring (jaren geleden) 
bepaalde dingen niet goed doet. De partitietabel op de partitie-einden niet 
goed indeelt.)

Als je 25 jaar geen toetsenbord hebt aangeraakt, dan heb je nog heel wat uit 
te zoeken, meer dan ik hier kan typen. Maar, een geweldig groot voordeel: je 
kunt direct aan de slag met Linux, zonder gehinderd te worden door enige 
Windows-ballast, waar zo velen mee kampen.

Koop bijvoorbeeld een goed boek over Ubuntu. Ik weet de naam even niet meer 
maar zoiets als The Ubuntu book, circa €30,-, en daar staat alles in voor 
beginners. (let op nieuwste druk, er is ook een oudere, ook goed, maar minder 
bijgewerkt (neem ik aan). Steun je ook nog de mensen van Ubuntu, die dit 
allemaal gratis voor jou (en mij :) ) hebben gemaakt, gedaan, ontwikkeld, 
enzovoorts).

Groeten,

Jaap







Meer informatie over de Ubuntu-NL maillijst