Schermresolutie

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Vr mei 8 13:16:47 UTC 2009


Op Sunday 03 May 2009 12:53:27 schreef Geert Wolbers:
> Hallo
>
> Veel gehoord van Ubuntu of Linux. Deze week de stoute schoenen aangetrokken
> en Ubuntu 9.04 geïnstalleerd.
>
> Maar groot was mij teleurstelling mijn schermresolutie kon niet hoger als
> 800x600, een scherm waar, naar mijn inziens, niet goed gewerkt kan worden.
>
>
>
> Ik ben een beginnend gebruiker en mij Engels is ook onder nul!
>
>
>
> Wat heb ik verkeerd gedaan?
>
>
>
> Mijn systeem is een XXODD notebook, model:M761S met SIS chipset, 4Gb intern
> geheugen en 80Gb harddisk.
>
> VGA is 256Mb geïntegreerd op het moederbord!
>
>
>
> Andere pakketten doen het wel goed, zoals Mandriva en ook Debian.
>
>
>
> En uiteraard was er ook geen probleem onder Windows.
>
>
>
> Zoals gezegd ik ben een beginner.
>
>
>
> GeertJan

Ik heb ditzelfde probleem net zelf aan de hand gehad na de herinstallatie van 
Ubuntu 8.04.1 LTS op mijn computer. Ik had er Debian 5.0 op geïnstalleerd, 
maar helaas had ik daar allerlei vreemde problemen mee, in tegenstelling tot 
op een andere computer waar Debian een enorm degelijke indruk maakt: reden om 
het ook op deze computer te installeren. Maar dit terzijde.

Na een aantal herstarts bleek mijn schermresolutie heel laag te zijn, en niet 
hoger in te stellen: de zeer lage resolutie was de hoogst mogelijke.

Opgestart in de recovery mode wordt er een optie aangeboden om de xserver te 
herstellen. Dit gedaan, en na weer opstarten was het bingo: het scherm is nu 
weer zoals het moet zijn. Misschien blijft dat zo. Heb het trouwens wel 
eerder aan de hand gehad, herinner ik mij nu.

Misschien dat dit nog helpt, en anders is het voor de statistieken.

Jaap




Meer informatie over de Ubuntu-NL maillijst