Schermresolutie
Jaap Woldringh
jjh.woldringh op planet.nl
Zo mei 3 11:48:25 UTC 2009
Op Sunday 03 May 2009 12:53:27 schreef Geert Wolbers:
> Hallo
>
> Veel gehoord van Ubuntu of Linux. Deze week de stoute schoenen aangetrokken
> en Ubuntu 9.04 geïnstalleerd.
>
> Maar groot was mij teleurstelling mijn schermresolutie kon niet hoger als
> 800x600, een scherm waar, naar mijn inziens, niet goed gewerkt kan worden.
>
>
>
> Ik ben een beginnend gebruiker en mij Engels is ook onder nul!
>
>
>
> Wat heb ik verkeerd gedaan?
>
>
>
> Mijn systeem is een XXODD notebook, model:M761S met SIS chipset, 4Gb intern
> geheugen en 80Gb harddisk.
>
> VGA is 256Mb geïntegreerd op het moederbord!
>
>
>
> Andere pakketten doen het wel goed, zoals Mandriva en ook Debian.
>
>
>
> En uiteraard was er ook geen probleem onder Windows.
>
>
>
> Zoals gezegd ik ben een beginner.
>
>
>
> GeertJan
Vreemd dat je schermresolutie in Debian wel goed is, maar niet in Ubuntu (dat
is afgeleid van Debian).
In dit geval zou ik niet aarzelen: zet er de nieuwste Debian op (5.0, Lenny).
Debian is misschien niet het nieuwste van het allernieuwste, maar is puur
degelijk. En de laatste Debian is helemaal niet achterlijk.
Een voordeel van Debian is bovendien dat er niet zo'n snelle vervangcyclus
wordt gehanteerd. Je hoeft Debian (in principe) maar één keer te installeren,
en als je daarna de updates goed bijhoudt, heb je steeds de nieuwste versie
op je computer.
Maar het blijft vreemd dat in Ubuntu je scherm kennelijk niet wordt herkend.
Je kan natuurlijk nog proberen om de schermresolutie in /etc/X11/xorg.conf in
te stellen, maar dat is lastiger geworden dan het in het verleden was (om het
allemaal eenvoudiger te maken, zo gaat het vaker in het leven :) ). Al was
het alleen al omdat er nu geen voorbeeldregels meer staan, die je al of niet
kunt activeren.
Je kunt ook de support van XXODD inschakelen, volgens mij(n verwachtingen)
geeft XXODD een heel goede service, en leveren ze hun hardware met onder
andere Linux.
Jaap
Meer informatie over de Ubuntu-NL
maillijst