systeemherstel

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Vr Sep 19 17:10:37 UTC 2008

On Fri, 19 Sep 2008, Henk Schilperoort wrote:

> Systeemherstel in Windows is je instellingen terugzetten naar een
> eerdere datum dat alles wel goed werkte, bijvoorbeeld als je een
> upgrade hebt geinstalleerd en je systeem of bepaalde onderdelen werken
> niet goed meer, kun je terugzetten op een vorige datum.

Dat is er niet (niet makkelijk in ieder geval). Zou ook lastig zijn met
beveiligings-updates etc. Er wordt wel nagedacht over dit soort dingen,
maar voorlopig zit het nog vooral in de hoofden van ontwikkelaars, en
nog niet in echte code.

> Probleem bij mij is, van de een op de andere dag na installatie van
> een upgrade werkt het draadloze internet niet meer. Kan geen
> verbinding meer maken.

Wat voor 'n draadloze kaart heb je? Ingebouwd? Weet je het merk/type?

Als je zelf ooit moeilijk hebt moeten doen om de boel uberhaupt aan de
praat te krijgen, is de kans groot dat het stuk is door een
beveiligings-update aan de kernel.

Bij updates aan de kernel kan het gebeuren dat oude zelf-gecompileerde
modules niet meer werken, en die moet je dan opnieuw compileren. Gewoon
de handleiding die je destijds gevolgd hebt opnieuw volgen zou genoeg
moeten zijn. In de volgende versie van Ubuntu gaat dít wel automatisch
met behulp van 'dkms'.

> Kan trouwens ook geen verbinding maken via een draadje, want dan moet
> ik allerlei waardes ingeven die ik nooit in mijn router heb gezet.

Je kunt je netwerk-instellingen het beste op 'Zwervende modus'
zetten/laten staan. Dan gebruikt je computer gewoon DHCP om alles
automatisch in te stellen, via het bedraadde netwerk als dat er is, en
anders draadloos. Je kunt dan kiezen welk netwerk je wilt via het
"netwerk"-icoontje rechtsbovenin het paneel.