oOo3 installeren

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Di Okt 21 17:26:25 UTC 2008

On Tue, 21 Oct 2008, Kees Verhagen wrote:

> Inmiddels heb ik ook begrepen dat sudo dpkg -i *.deb de standaard code is om
> Debianpakketten te installeren. Ik leer iedere dag weer bij.

Omdat ik denk dat je de command-line beter leert gebruiken (en
gemakkelijker kunt onthouden!) als je weet waarom je dingen doet,
hierbij even een uitleg :)

Eigenlijk installeert het commando wat je daar geeft niet zomaar
"Debianpakketten", het probeert alle bestanden die eindigen op '.deb'
in de huidige directory te installeren:

 * sudo  - 'superuser do': normale gebruikers hebben niet genoeg rechten
           om pakketten te installeren, dit geeft je die rechten, mits
           je je wachtwoord weet.
           Microsoft heeft dit principe in Vista ook afgekeken, maar
           omdat het daar altijd heel normaal geweest is is om met
           superuser-rechten ("administrator") te draaien, zijn de
           programma's er niet helemaal op ingesteld (waardoor Vista
           veel te vaak vraagt of je dingen wel mogen, waardoor mensen
           het zat worden en de hele beveiliging uitzetten, maar da's
           een ander verhaal)
 * dpkg  - het installatieprogramma ('Debian Package')
 * -i    - optie voor het programma: installeer (zie 'man dpkg', de
           handleiding ("manual") van het 'dpkg' programma
 * *.deb - Bestaat uit 2 onderdelen:
   * *    - 0 of meer keer elk teken wat je kunt vinden
   * .deb - direct gevolgd door ".deb"

Voor meer informatie verwijs ik je naar sites als:
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/cli.html