Fujutsi Siemens Amilo Li 1705 met Ubuntu 8.04

martijn.degroot op hccnet.nl martijn.degroot op hccnet.nl
Vr Okt 10 07:55:24 UTC 2008

> [   25.022913] PCI: BIOS BUG #81[49435000] found
Hier zou ik me niet zoveel van aan trekken, heb het eerder gezien op een
medion laptop maar had er verder geen last van. Als je googled op de bug
kom je een hoop wilde oplossingen tegen waar ik persoonlijk niet aan zou
beginnen.

> VGA compatible controller: VIA Technologies, Inc. Chrome9 HC IGP (rev 01)
Via synaptic kun je de openchrome drivers installeren (als dat niet al
automagisch gedaaan is). Zoek op openchrome in synaptic en als het goed is
vind je dan xserver-xorg-video-openchrome. Helaas zit er (nog) geen 3d
support in de driver.

Ook kun je kijken of je de driver van via zelf kunt installeren, zie het
linkje van de via drivers wegpagina:

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=45&CatID=3220&SubCatID=185

> Tot slot hoe krijg ik de geluidskaart aan de praat
> Audio device: VIA Technologies, Inc. VIA High Definition Audio Controller
>  (rev 10)

Als je rechts klikt op het speakertje rechts boven in de taakbalk en kiest
voor "Volumeregeling openen" krijg je de volumeregeling voor je neus. In
dat scherm kun je controleren of alle kanalen 'open' staan. Mocht je niet
alle kanalen zien kun je er meer te voorschijn toveren via het menu
bewerken --> voorkeuren. Controleer of het kanaal PCM open staat (de
schuiven omhoog).

Groeten,

Martijn (MdG)