Installeren Ubuntu op een laptop

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Di Nov 25 10:28:00 UTC 2008

Op Monday 24 November 2008 21:47:45 schreef Dieter:
> Op maandag 24-11-2008 om 21:22 uur [tijdzone +0100], schreef Jaap
>
> Woldringh:
>
> Dat heb ik ook gedaan, en het duurt inderdaad lang. En ik weet niet meer
> of het 2 of 3 passes waren maar het programma meldt wel als het klaar
> is. En de cd controleren heb ik ook gedaan.
> Nu ben ik met een programma wat dfsee heet de schijf aan het schoon
> poetsen, zodat er niks meer op staat.
> En dan probeer ik het nog eens. Misschien weet die laptop nog niet dat
> ik hier de baas ben :-). Alhoewel computers vaak doosjes van pandorra
> blijken te zijn.
> [...]

Ha Dieter, that's the spirit: jij bent de baas!

Ik heb nog twee pijlen gevonden om op mijn boog te leggen, namelijk de
alternate CD (zie ook de reactie van Ben Bridts), daarop zit een ander
installatieprogramma (dat naar mijn ervaring minder problemen geeft
(eigenlijk: geen)), en  iets waar ik vannacht krijsend van ontzetting van
wakker werd: en dat is dat reeds heel vroeg in het installatieproces het
installatieprogramma (naam is ubiquity) een internetverbinding begint op te
bouwen. Die heeft die pas later nodig, maar als het niet lukt zal de
installatie mogelijk niet naar wens verlopen, dus kan het maar beter meteen
gebeuren. Nu heb je draadloze internetverbinding, en je ervaring is dat dat
lukt. Niemand komt dus op de gedachte om maar te beginnen met een BEKABELDE
internetverbinding, en het draadloze (waar een wachtwoord is vereist en zulke
dingen) pas na de installatie voor elkaar te krijgen.

Dus wil ik je voorstellen om het nog eens te proberen met een
internetkabelverbinding tussen je laptop en je (draadloze) modem/router of
wat dan ook.

Dus NIET met een draadloze internetverbinding.

Succes,

Jaap