ntp

Martijn van de Streek martijn op vandestreek.net
Zo Nov 9 13:03:35 UTC 2008

Op 9 november 2008 13:50 heeft hjr <hjr op xs4all.nl> het volgende geschreven:
> Ubuntu draait bij mij op een oude PC waarvan de klok het niet meer goed
> doet. Ik zou eigenlijk wat vaker op de dag de klok willen laten
> synchroniseren via NTP (sudo ntpdate ntp2.xs4all.nl).
>
> Ik heb het volgende in crontab staan
> 43 *    * * *   root    cd / && run-parts --report
> /home/hjr/Documenten/ntpdate.xyz

> In ntpdate.xyz staat  ntpdate ntp2.xs4all.nl

Omdat run-parts er vanuit gaat dat ntpdate.xyz een directory is,
waarin scripts staan die het op volgorde moet uitvoeren. Wat je zou
moeten doen, is "sudo crontab -e" (dan krijg je "de crontab van root")
43 * * * * ntpdate ntp.xs4all.nl

Maar nog beter/makkelijker is natuurlijk:
sudo apt-get install ntp

Dat installeert de ntp-daemon, die automatisch de klok aanpast naar de
juiste tijd, vanaf NTP-servers, en ook nog eens rekening houdt met de
"drift" van de klok van de computer (door 'm te meten en ervoor te
corrigeren).