Ubuntu-NL Digest, Volume 44, Nummer 20

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Wo Nov 5 18:51:59 UTC 2008

On Wed, 05 Nov 2008 18:38:53 +0100, Ward De Ridder wrote:

> Als je de gebruikersnaam en het wachtwoord dat je nodig hebt om in te
> loggen op je computer bedoelt heb ik slecht nieuws, dit wachtwoord staat
> op je computer en niet op het internet dus dat kan niet via mail worden
> opgestuurd.
> Het enige wat je kan doen is even een mailtje sturen of even bellen naar
> de computerwinkel waar je je computer hebt gekocht, misschien heeft hij
> hier een standaard wachtwoord ingestoken dat hij voor alle computers
> gebruikt, of heeft hij het wachtwoord nog wel ergens. Anders zal je
> [...]

Even HTML troep eruit geknipt, maakte dit bijna onleesbaar, zet s.v.p.
HTML uit.

Als je de pc aanzet en vlak daarna [ESC] drukt krijg je het Grub boot
menu. Kies nu voor de recovery mode (2e keuze). De PC boot nu naar een
menu met o.a. de keuze "root". Kies daarvoor. Je komt nu in een root-
shell. Als je het commando "ls /home" (zonder aanhalingstekens) geeft,
zie je de namen van de mappen in /home. Deze namen zijn gelijk aan de
namen van de gebruikers die op je computer zijn aangemaakt. Je kunt zo
alleen niet achter de paswoorden komen. Het enige wat je kunt doen is,
die gebruikers verwijderen en nieuwe gebruikers aanmaken met paswoorden
voor die nieuwe gebruikers.

Verwijderen van de gebruikers gaat het beste met het "deluser" commando,
voor uitleg over dit commando, type "man deluser". Waarschijnlijk ben je
het beste uit met "deluser --remove-home [gebruikersnaam]" Waarbij je
voor [gebruikersnaam] de namen van de mappen in /home gebruikt. Daarna
kun je met het commando "adduser" (zie "man adduser") nieuwe gebruikers
aanmaken. Als je bij de eerste gebruiker die je aanmaakt de optie "--uid
1000" gebruikt, zou die gebruiker met sudo rootrechten moeten kunnen
krijgen, dus "adduser --uid 1000 [gebruikersnaam]".

Als je alleen bij een bestaande gebruiker een nieuw paswoord wilt
invoeren, kun je dit uit de root-shell met het commando "passwd", dus in
de shell "passwd [gebruikersnaam]" (zie "man passwd")

Ik hoop dat je er zo uitkomt.

Aart