Onderwerp : ntp

Auteur : Jaap Woldringh
E-mail : jjh.woldringh op planet.nl
Datum : Zo Nov 9 16:42:07 GMT 2008

Op Sunday 09 November 2008 14:03:35 schreef Martijn van de Streek:
> Op 9 november 2008 13:50 heeft hjr <hjr op xs4all.nl> het volgende geschreven:

> Omdat run-parts er vanuit gaat dat ntpdate.xyz een directory is,
> waarin scripts staan die het op volgorde moet uitvoeren. Wat je zou
> moeten doen, is "sudo crontab -e" (dan krijg je "de crontab van root")
> 43 * * * * ntpdate ntp.xs4all.nl
>
> Maar nog beter/makkelijker is natuurlijk:
> sudo apt-get install ntp
>
> Dat installeert de ntp-daemon, die automatisch de klok aanpast naar de
> juiste tijd, vanaf NTP-servers, en ook nog eens rekening houdt met de
> [...]

Ik vind het leuk om even mijn inbreng te kunnen geven als oud-stuurman bij de
GHV (Grote Handelsvaart) en de Nederlandse naam te geven van de "drift" van
een tijdmeter (klok): de (dagelijkse) gang.

In de goede oude tijd was de tijdmeter een belangrijk navigatie-instrument,
waarvan het belangrijk was dat a. die dagelijks op hetzelfde uur (8 uur 's
morgens) werd opgewonden, door dezelfde persoon die er dus voor
verantwoordelijk was, en b. dat er zo vaak als mogelijk was, middels
tijdseinen (op alle mogelijke denkbare manieren), de gang ervan werd bepaald,
en de stand: de tijd die de tijdmeter voor of achterloopt ten opzichte van
wat toen GMT werd genoemd (UT). Dit werd dan bijgehouden in een van de
belangrijkste boekwerken aan boord: het tijdmeterjournaal. Zonder een
betrouwbare tijdmeter was het bepalen van de lengte van de positie van het
schip niet goed mogelijk.

De verantwoordelijke persoon (bij ons de tweede stuurman) wachtte direct
ontslag als hij een keer zou vergeten de tijdmeter op te winden....

En nu navigeert men met behulp van GPS :)

Jaap