bestaande gebruiker toevoegen na herinstallatie ubuntu 8.10 lukt niet zonder meer

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Ma Nov 3 19:55:45 UTC 2008

Beste forumleden,

Waarschijnlijk heb ik dit bij vorige gelegenheden in Kubuntu gedaan, zonder
enig probleem, maar nu heb ik het in Ubuntu zonder succes geprobeerd:

Na de herinstallatie van de nieuwe Ubuntu heb ik geprobeerd om een account aan
te maken voor mijn vrouw, Anneke, gewoon, met gebruik van de grafische schil,
en dit mislukte ***doordat er al een map /home/anneke bestond***
(de /home-partitie uiteraard niet ook geformatteerd bij de herinstallatie).

Is dit een bug in Ubuntu? Heb ik iets niet goed gedaan? Dat is eigenlijk zo
goed als onmogelijk lijkt mij. Het is met heel veel gedoe op de opdrachtregel
wel goed gekomen, maar ik denk dat ik het voortaan maar in de console ga
doen, met adduser. En dat kan niet de bedoeling zijn van een grafische schil.

Maar ik wil toch eerst de mening horen van anderen op deze lijst, of dit moet
worden gemeld als een bug in Ubuntu.

Accounts aanmaken voor ***nieuwe*** gebruikers is hier niet het probleem. Het
probleem is dat na de herinstallatie de map /home/gebruiker al bestaat, maar
de gebruiker gebruiker nog niet. Als ik me goed herinner (doe dit niet elke
dag) wordt in KDE gevraagd of de nieuwe gebruiker en de bestaande map bij
elkaar horen. Het antwoord is dan natuurlijk ja (in het geval van mijn
vrouw), en is er geen probleem.

Op Ubuntuforums.org heb ik hierover helaas niets kunnen vinden.

Groeten,

Jaap