Even zeuren over 8.04

Robert Spanjaard spamtrap op arumes.com
Za mei 17 20:06:17 UTC 2008

On Sat, 17 May 2008 10:21:08 +0200, Maxim Heijndijk wrote:

> Als je in RAW schiet kun je Bibble gebruiken. Ik gebruik het al jaren,
> ben zelf fotograaf, het is de beste RAW editor. Je kunt daarin gewoon
> kleurprofielen laden. Als je niet in RAW schiet heb je waarschijnlijk
> ook geen kleurprofielen nodig. editen van JPEG bestanden is niet
> realistisch vanwege kwaliteitsverlies.

Dat is wel erg kort door de bocht. Of het bewerken van JPEGs zin heeft is
afhankelijk van de toepassing van de foto, en in heel veel gevallen kan je
makkelijk een JPEG als basis gebruiken zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Het gaat mij overigens voornamelijk om weergave op beeldschermen.
Voorbeeld: als ik onderstaande foto niet van een kleurprofiel had
voorzien, zou hij er op een Mac veel donkerder uitzien dan op een
(Windows- of Linux-)PC, omdat Apple een andere Gammacurve hanteert (1.8
ipv 2.2 IIRC).

http://www.arumes.com/photo/fullsize/2002_0617_200114AA.jpg

--
Regards, Robert                                      http://www.arumes.com