Harde schijven eenvoudig aankoppelen

Jens Timmerman jens.timmerman op gmail.com
Do mei 8 10:21:22 UTC 2008

On Thu, 2008-05-08 at 11:15 +0200, Amedee Van Gasse wrote:

> Ik ken iemand (het is wel een BSD'er, sommigen weten wel wie ik bedoel)
> die zich errug boos kan maken als een OS, zij het Linux, Windows, OSX of
> iets anders, nieuw aangesloten hardware zomaar automagisch gaat mounten.
> Meestal dan nog read/write. Hij vindt dat vreselijk onveilig en
> user-hostile.
> Volgens hem is de user friendly manier om zélf koppelpunten te maken en
> handmatig te mounten.
>
> --
> Amedee

Hier is mijn ervaring met nieuwe ext3 schijven onder ubuntu:
Er wordt niets automatisch gemount, maar er verschijnt wel een icoontje
in places (iets van 250 GB Media) wat gemount word wanneer je erop klikt
(er word wel eerst naar sudo passwoord gevraagd) in /media/disk.

Echter, in nautilus met 'tree' view in de location bar worden enkel
gemounte schijven/bestandssystemen getoond, in 'places' view worden niet
gemounte schijven ook getoond (alsook in het places menu in de menubalk
vna gnome)

Ik herinner mij ook dat er bij vorige ubuntu versies snel 'bugs' werden
ingediend toen men had besloten om automatisch alle aangesloten schijven
te proberen mounten bij opstarten...
Dit is blijkbaar inderdaad niet gewenst bij veel mensen.

De huidige oplossing is dus: tonen, niet mounten, maar de schijven
worden natuurlijk niet overal getoond...

mvg
Jens Timmerman