Harde schijven eenvoudig aankoppelen

Henk-Peter Koster h.p.koster op xs4all.nl
Wo mei 7 17:21:57 UTC 2008

Maxim Heijndijk schreef:

> Jaja, dat bedoel ik ook Ext2, Ext3, Reiser XFS en de hele reutemeteut.
> Maar Linux typt wat makkelijker ;-)

Ik geef toe: hij was errug flauw.

> Dat is nou juist het punt. Het werkt onder Windows kant en klaar omdat
> de schijf voor Win voorgeformatteerd is. Niet omdat Win zoveel
> intelligenter met de hardware omgaat. Als hij voor Linux
> voorgeformatteerd zou zijn zou Linux er direct mee overweg kunnen. En

En dat is nou precies waar ik naar op zoek ben, "direct mee overweg
kunnen", maar dat blijkt gewoon niet zo te zijn. Een kale ext3 schijf in
je systeem hangen, dan staat die schijf niet gelijk in "de linkerkolom
van je gnome-explorer-venstertje" zeg maar.

Tenminste, dat is mijn ervaring. Je moet eerst gaan mounten en
koppelpunten in het primaire bestandssysteem toevoegen. In windows hang
ik een kale ntfs schijf en daarop maak ik vervolgens via de explorer al
klikkend een nieuwe map met de naam 'dit is een nieuwe map'. In linux
lukt me dat niet; daar moet die map eerst zijn gekoppeld aan bijv.
/home/pipo/koppelpuntmap en dan moet je gaan zoeken naar die map. sdb1
kun je ook naar gaan zoeken, maar zie je nergens. (vergelijk: in windows
heb ik G:\ zo gevonden.....) Dan pas mag je doen: /dit is een nieuwe map

Mijn idee is dus, dat moet makkelijker kunnen, heb het gevoel dat ik
ergens iets mis ofzo

(PS. goeie opmerking in die andere draad over chmod -R en die symlinks,
ik heb daar eens een heel systeem mee vern##kt, gelukkig werkte het nog
wel, maar bijna alles was root:root geworden geloof ik)

--
met vriendelijke groet,

	Henk-Peter

Open Source Software? http://www.xs4all.nl/~qqoopp/foss.htm