XP/Ubuntu [Ubuntu-NL Digest, Volume 42, Nummer 7]

immeëmosol ubuntu-nl op willfris.nl
Di mei 6 22:19:31 UTC 2008

Voor de volgende machine waarop je van plan bent te gaan installeren zou
je misschien kunnen kijken naar het alternatief om het selectie menu
door windows af te laten handelen.
Of inderdaad een aparte partitie voor grub maken op een harde schijf die
niet verwijderbaar is. (Een alternatief is om grub op de
windows-partitie op de windows-schijf te zetten)
(Kort door de bocht: Gebruik of Grub, of niet. Wanneer je Grub gebruikt,
zorg dan dat deze altijd bij de benodigde bestanden kan komen(wat vaak
het geval is wanneer de bestanden op dezelfde schijf staan als de schijf
waar de mbr van wordt gebruikt(waar vanaf wordt opgestart)))

Om het huidige probleem op te lossen;
1:
Het schijnt dat je met de Windows Recovery cd de master boot record(mbr)
kunt herstellen. Dan wordt er dus niet meer gezocht naar grub, maar dan
staat de windows opstart er weer.
Vervolgens zou je dan kunnen kijken of dat werkt en zo ja, de windows
schijf ontkoppelen en de ubuntu schijf aansluiten met een livecd
herstarten en dan op de ubuntu schijf een mbr instellen en installeren.
Dan zou je weer kunnen herstarten(met de windows-schijf weer
aangekoppeld) (cd verwijderd en dan in je bios kiezen vanaf welk medium
je wilt opstarten)
2:
Grub op je windows-schijf en partitie installeren en dan vanuit windows
de mbr opnieuw instellen voor die harde schijf.
4:
Windows de-installeren en Ubuntu installeren op de vaste schijf. :D
5:
Iets anders...

Immeëmosol