XP/Ubuntu

YP yellow.penguin op edpnet.be
Di mei 6 18:01:03 UTC 2008

On Mon, May 05, 2008 at 05:48:22PM +0200, Wings wrote:
> Hallo,

Hoi,

> Ik heb een probleem met XP/Ubuntu. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
>
> Wat is het geval: ik heb op een tweede harddisk (F:\) Ubuntu 8.04
> geïnstalleerd. Op mijn C:\-disk staat XP.

Vertaald is dat dus normaal gezien:
een sda of hda disk met XP,
en een sdb of hdb met Ubuntu.

> Alle werkt netjes, inclusief het opstartscherm waarin ik keuze kan maken uit
> Ubuntu en XP met XP als eerste (automatische) optie.

Dat is uiteraard verzetbaar, maakt niet uit.

> Mijn probleem is nu dat de F-disk removable is. Als ik de Ubuntu-disk
> verwijder en er een ander harddisk in zet, kan het systeem uiteraard Ubuntu
> niet meer vinden en staat het systeem stil (Grub-error)

Logisch.

>en is er geen keuze
> te maken tussen Ubuntu en XP.
> Hoe kan ik dit probleem oplossen? Is het nodig om op alle removable HD's het
> bestand Menu.lst te zetten in een Linux-partitie zodat het systeem
> doorstart? Of is het mogelijk dit bestand ergens op de XP-schijf te zetten,
> of is er nog een andere mogelijkheid?

Misschien het gebruiken van params in grub om schijven te
"camoufleren"/verbergen.

Nu ja, kan je niet bij het booten van je pc in de grub editing gaan en daar
een bootup forceren? (heb geen ervaring hiermee).

> Een vrijwel identiek probleem kom ik straks tegen als ik Ubuntu op een
> andere PC installeer. Hoe krijg ik straks XP weer opgestart zonder keuzemenu
> voor het OS?

Misschien:
- Bootflop maken voor Ubuntu te starten en geen grub op de sda/hda/C: mbr :-)
- geen removable disk gebruiken, of deze er in laten en als je dan toch nog
iets anders wil uitproberen doe dat dan onder Ubuntu mits VirtualBox, Qemu,
Kvm, VMWare.

'K heb anders dit gevonden al googlend:
http://www.linuxforums.org/forum/ubuntu-help/98904-problems-dual-boot-xp-ubuntu-nc8000-laptop.html

Y P