Harde schijven eenvoudig aankoppelen

Maxim Heijndijk macchus op gmail.com
Di mei 6 12:59:05 UTC 2008

Henk-Peter Koster schreef:

> Nee, beide heb ik doorgewerkt reeds ver voor ik met mijn vraag hier
> kwam; bovendien dit zijn bewerkelijke dingen en dus geen antwoord op
> mijn vraag.
>
> Nog 1 poging, een voorbeeld van het probleem waar je voor komt te staan
> als je de methode gebruikt zoals ik hier
> http://forum.ubuntu-nl.org/message/245414#p245414 beschrijf, is dat je
> hele systeem opgeeft dat er bijv. 140GB vrije ruimte is, maar als je dan
> denkt dat je je /var/www of je /home vol kunt gooien met data, dan heb
> je het mis, want de vrije ruimte op de schijf is _alleen_ aanspreekbaar
> [...]

Gewoon een schijf in het systeem hangen en klaar gaat niet lukken. Ook
niet onder Windows. De meeste schijven moeten eerst worden
geformatteerd. Daarvoor is een partitie nodig. Daar ontkom je niet aan.
Als er al voorgefoormatteerde schijven bestaan zal daar FAT32 opzitten.

Na het schrijven van de partitietabel moet de computer ALTIJD geherstart
worden voordat je iets met de partitie kunt doen, ook onder Linux.

Zelf gebruik ik meestal Mandriva en met de partitioning tool van
Mandriva is het een oud kunstje om nieuwe partities aan te maken. de
veranderingen worden weggeschreven naar fstab, en daarna kun je
herstarten en is de boel gewoon aangekoppeld.

--
Max Heijndijk

WWW - http://www.maccusfoto.nl
RSS - http://feeds.feedburner.com/maccusfotonl