Nederlandse vertaling UBUNTU

jaap jaap op hoetmer.ch
Di mei 6 08:51:37 UTC 2008

Waarde Vertalers,

Ik heb wat moeite met het begrijpen van de vertaalprocessen binnen
launchpad, en als iemand mij wat antwoorden zou kunnen verschaffen zou ik
dit zeer op prijs stellen. Misschien is er een FAQ beschikbaar over dit
onderwerp?

Hoe werkt het verificatieproces?
Wanneer ik in Launchpad bij Nederlandse Ubuntu vertalingen kijk
(https://translations.launchpad.net/ubuntu/hardy/+lang/nl), bijvoorbeeld
'Ubuntu/Xubuntu basic-commands', zie ik dat er nog aardig wat tekst vertaald
moet worden. Echter, wanneer ik de lijst open zie ik alle te vertalen tekst
met meerdere 'suggesties'. Ik neem aan dat ik mij dus niet meer hoef te
wijden aan het toevoegen van suggesties, maar ik vraag me dan ten eerste af
waarom er zoveel suggesties staan, en ten tweede hoe, wanneer en door wie de
selectie uit de lijst met suggesties wordt gemaakt om de vertaling af te
ronden?

Suggesties
Aangezien
er al reeds meerdere suggesties staan bij te vertalen tekst, betekent
dit waarschijnlijk dat de suggesties nog niet geverifieerd zijn, of dat
geen van de suggesties voldoet. Indien dit laatste het geval is, is er
op dit moment een manier om te zien dat er meer suggesties nodig zijn?
Dit om te weten waar vertalers hun tijd het beste aan kunnen
besteden?
Hoe kan ik snel genoeg nog te vertalen tekst opzoeken?
Als ik bijvoorbeeld voornoemd onderdeel 'basic-commands' open, kan ik een
filter toepassen om alle nog niet vertaalde tekst te filteren. Echter, omdat
de meeste teksten al meerdere suggesties hebben maar nog niet geverifieerd
zijn, past alles in het filter. Dit is niet erg handig, indien ik alleen wil
zien wat nog geen 'suggesties' heeft, of nog extra suggesties verlangt. Is
er een andere mogelijkheid dit te selecteren in Launchpad?
Sorry als deze vragen al eerder gesteld zijn (en er misschien al antwoorden
op zijn). Ik wil graag mijn bijdrage leveren, maar wil natuurlijk de
beschikbare tijd die ik heb zo efficient mogelijk benutten.

Met vriendelijke groet en een jodel,

Jaap Hoetmer