installatie van gedownloade programma's

YP yellow.penguin op edpnet.be
Vr mei 2 16:49:48 UTC 2008

Hoi Jan,

On Fri, May 02, 2008 at 11:27:10AM +0200, Jan ter Horst wrote:
> Om een update van Bv OpenOffice in Ubuntu te installeren
> is mijn vraag, als ik het heb binnen gehaald, hoe ga ik het
> installeren?

Ubuntu doet alles zelf, dus denk ik dat je (net als een beginnende vriend
van me) verkeerd bezig bent; effe uitleggen:

je gaat altijd via synaptic (of apt of aptitude) en vinkt aan wat je graag
wil installeren.
In het bestand /etc/apt/sources.list zijn er URLs dankzij dewelke je Ubuntu
os de .deb packages van OpenOffice of WhatEver binnenhaald, en de nodige
dependences (in het Nl Afhankelijkheden).

Als je binnen 1 week updates maakt, dan komen alle nodige updates van alle
applicaties die intussen zijn bijgewerkt, mee binnen.
En het wordt vanzelf geïnstalleerd na dat hij alles heeft binnengehaald,
nothing more nothing less.

Wat jij hebt gedaan, afhalen van..... is enkel nodig als je voor
developement het bronbestand (tar.Gz) nodig hebt om een eigen versie van
programma x of y te compileren.

In alle andere gevallen, enkel een koppeling van Synaptic op je bureaublad
zetten want Synaptic gebruik je regelmatig, en gewoon daarin alles doen, en
Ubuntu vertrouwen voor de afhankelijkheden.

Y P

PS: een vriend dat vorig jaar begon, dacht ook dat hij Firefox van de site
moest afhalen enzovoort; en hij deed dat ook met andere apps, en ik zei hem,
jongen je doet het moeilijk daar waar het zelfs sipelder kan dan onder
Window$.
Intussen is alles in orde met hem en mete zijn Ubuntu gebruik.
Succes!