Onderwerp : Persoonlijke bestanden op Windows-partities niet vindbaar na installeren van Ubuntu

Auteur : Jaap Woldringh
E-mail : jjh.woldringh op planet.nl
Datum : Za Mrt 8 09:31:16 GMT 2008

Op donderdag 6 maart 2008, schreef Jaap Woldringh:
> Hallo lijstlezertjes,
>
> Nu heb ik eens een vraag die mij behoorlijk dwars zit:
>
> Gisteren op de computer van mijn dochter Ubuntu ge´nstalleerd, en voor het
> eerst na 10 jaar door een aantal (achteraf, zoals zo vaak)  domme fouten de
> bestaande Windows (WinXP) opgeblazen.
> Domme fouten komen nooit alleen, de persoonlijke bestanden waren niet
> gebackupt.
> Nu, vanuit de (perfect werkende Ubuntu 7.10, geheel bijgewerkt, 196
> updates!!) blijken die bestanden op de windows-schijven niet aanwezig, of
> [...]

Niet veel reacties ontvangen op mijn vraag :)

Gelukkig is het probleem in zoverre opgelost, dat WindowsXP het weer doet:
een "computer freak", kennis/collega van mijn schoonzoon, heeft met de
recoveryCD (waarom wordt er niet gewoon een Windows CD meegeleverd, daar heb
je toch recht op? Je betaalt toch een smak geld voor een geldige Windows?
Maar dit terzijde). Helaas waren daarmee alle bestanden, en dus ook de foto's
overschreven, in elk geval foetsie. Maar met een gekraakt programma kon hij
een groot aantal/alle (dat moet nog blijken) foto's weer terughalen, zij het
soms wat versnipperd. Antivirus: NOD32 (had ik nooit van gehoord)
ge´nstalleerd, en andere noodzakelijke troep. Met een gekraakte Partition
Magic kon hij ook laten zien dat de Ubuntu-partities er nog waren.
Klikkieklakkie in hoog tempo, en mijn dochter en schoonzoon waren uit de
brand, en ik ben die freak erg dankbaar: mijn dochter woont hier 40 km.
vandaan.

Ik weet dat het heel eenvoudig is om grub weer op zijn goede plaats te zetten,
met behulp van de Live CD, maar heb in overleg met haar (zij wil wel graag
werken met Ubuntu, maar mijn schoonzoon niet, zeker na dit avontuur) besloten
om er maar vanaf te zien. Helaas.

De freak vindt Linux bagger :), vandaar dat ik hem toch maar alleen beschouw
als een, weliswaar handige, Windows klikkieklakkiegebruiker met wat handige
tools tot zijn beschikking. Allemaal of meest illegale warez-troep.

Weer wat geleerd, daarom dit maar even doorgegeven.

Jaap