Persoonlijke bestanden op Windows-partities niet vindbaar na installeren van Ubuntu

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Do Mrt 6 10:23:49 UTC 2008

Hallo lijstlezertjes,

Nu heb ik eens een vraag die mij behoorlijk dwars zit:

Gisteren op de computer van mijn dochter Ubuntu geïnstalleerd, en voor het
eerst na 10 jaar door een aantal (achteraf, zoals zo vaak)  domme fouten de
bestaande Windows (WinXP) opgeblazen.
Domme fouten komen nooit alleen, de persoonlijke bestanden waren niet
gebackupt.
Nu, vanuit de (perfect werkende Ubuntu 7.10, geheel bijgewerkt, 196 updates!!)
blijken die bestanden op de windows-schijven niet aanwezig, of liever: niet
te vinden. Die schijven zijn onaangetast (niet geformatteerd), en (de?)
windows-bestanden staan er nog vrolijk en wel op.

Nu staat mij iets dergelijks bij van een van mijn eigen computers: dat
fotobestanden op een Windows-schijf niet in Ubuntu werden getoond, zodat ik
uiteindelijk vanuit Windows die op een CD-Rom zette en daarna naar Ubuntu
kopiëerde.

Komt dit iemand bekend voor? Weet iemand waardoor dit komt? Weet iemand wat te
doen om die foto's toch te redden, op een andere manier dan herinstalleren
van Windows XP. Hoe zou dit trouwens moeten: de recovery staat op
een "geheime" (in Windows niet zichtbare) partitie, in dit geval sda3, en een
van de domme dingen was dat ik uitgerekend die partitie heb gebruikt om 30
GiB (van de 80 of zo die er ongebruikt waren) af te snoepen.

De computer is een klein formaat Acer (Aspirel100).

Ik ben vreselijk benieuwd naar reacties van jullie,

Jaap