Schijf verdeling

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Wo Mrt 5 23:49:25 UTC 2008

Op woensdag 05-03-2008 om 00:27 uur [tijdzone +0100], schreef Jens
Timmerman:
> neem eens een boek memory management bij de hand, en mss zal je het
> nut van swap wel merken.

Liefst een goed boek dan, dat weet hoe de linux VMM werkt, en niet enkel
de minder goede VMM in Windows...  ;-)

> echter kan ik je gelijk geven dat bij hedendaagse pc's het niet zo
> snel voorkomt dat een pc zonder geheugen komt te zitten, met mijn
> desktop met 3G ram ook nog niet zoveel tegengekomen tijdens normaal
> werken.

Ik heb 4 GiB RAM en de kernel gebruikt na een tijd toch bijna altijd de
swap, zelfs als ik enkel surf en wat mails lees en zo... en met een
goede reden!  Cachen in RAM van veel-gebruikte bestanden is veel
belangrijk dan het in RAM houden van bijna-niet-gebruikte onderdelen van
je browser, mail-programma, etc., etc.

--
Jan Claeys