Onderwerp : Schijf verdeling

Auteur : Jens Timmerman
E-mail : jens.timmerman op gmail.com
Datum : Di Mrt 4 23:27:34 GMT 2008

On Tue, 2008-03-04 at 21:17 +0100, Tiemen Ruiten wrote:
> Ik heb zelf helemaal geen swap en heb nog nooit het verschil gemerkt.
> IMHO is swap alleen handig voor hibernation, zogauw je pc serieus van
> swap gebruik gaat maken is het meestal te om een crash te voorkomen. Als
> er mensen zijn die een andere nuttige toepassing weten voor een
> swap-partitie houd ik me aanbevolen.
>
> Tiemen

swap dient als virtueel geheugen.
alle data die een process nodig heeft om te kunnen gedraaid worden moet
zich in het geheugen bevinden, vanwaar het naar de processor kan gaan.

aangezien men vroeger niet zoveel geheugen had (kostelijk) zit dit vrij
snel vol.
Echter, inderdaad, indien er geen verder geheugen meer zou zijn zouden
er geen verdere processen meer kunnen gestart worden.

swap dient op deze manier als virtueel geheugen, er wordt een process
dat niet aan het draaien is (tijdelijk dan toch, aangezien de processor
maar een process per keer kan draaien) naar het virtueel geheugen
geschreven (swap) wat zich op de harde schijf bevind, dit is vele
grootte-ordes trager dan het ram geheugen.

nu er terug plaats is in het geheugen kan een nieuw process gestart
worden (of een oud dat tijdelijk wat meer geheugen nodig heeft
verdergezet worden)

pc's zonder swap (of zonder harde schijf in het geheel) die tegen hun
liemiet aanlopen van beschikbaar geheugen zullen ofwel geen nieuwe
processen meer kunnen starten, ofwel inderdaad volledig crashen.
in dit opzicht kan swap wel helpen een crash voorkomen, maar het is wat
raar uitgedrukt dat swap helpt een crash voorkomen...

en inderdaad, bij het hibernaten wordt de huidige toestand van het
geheugen naar het swap geschreven om het niet verloren te laten gaan bij
het wegnemen van de elektriciteit.

neem eens een boek memory management bij de hand, en mss zal je het nut
van swap wel merken.

echter kan ik je gelijk geven dat bij hedendaagse pc's het niet zo snel
voorkomt dat een pc zonder geheugen komt te zitten, met mijn desktop met
3G ram ook nog niet zoveel tegengekomen tijdens normaal werken.

maar eens je bepaalde programma's wil gaan testen, of bepaalde
algoritmes/gegevensstructuren zul je toch je pc naar het uiterste moeten
gaan drijven en testen met ettelijke giga's aan gegevens....

persoonlijk heb ik zelf 8G swap, wat mischien wat veel kan lijken, maar
met in totaal 1.5Terrabyte aan hardeschijfruimte, wat is dan 8Gig aan
swap...

mvg

Jens Timmerman