grub error 22: bug of niet?

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Di Jun 24 21:40:33 UTC 2008

Op dinsdag 24-06-2008 om 13:01 uur [tijdzone +0200], schreef Amedee Van
Gasse:
> Ik had graag even een second opinion gehad of een bepaald fenomeen een
> bug is, dan wel een feature, of zelfs een ID-10-T error.
>
> Beginsituatie:
> PC met 2 SATA-controllers; 2 SATA-schijven op de eerste controller en 1
> SATA schijf op de tweede controller.
> BIOS staat ingesteld om eerst te booten van CD/DVD, daarna van de hd op de
> tweede controller.
>
> Clean install uitgevoerd met de 8.04 amd64 alternate cd, omwille van LVM.
> De installer mag de volledige schijf gebruiken voor LVM.
> [...]

Het is een bug die waarschijnlijk al -tig keren ingediend is, maar die
niet simpel te fixen is.  Het probleem is dat de kernel de devices in
een andere volgorde detecteert/ziet dan het BIOS, en dat de BIOS-functie
die de kernel de nodige info kan bezorgen sommige PC's doet crashen...

Ik zou overigens aanraden '/boot/grub/device.map' en niet 'menu.lst'
aan te passen, als je wil dat het blijft werken na een update-grub...

        $ cat /boot/grub/device.map
        (hd0)	/dev/sda
        (hd1)	/dev/sdb
        (hd2)	/dev/sdc
        (hd3)	/dev/sdd

(Hier zijn BIOS & kernel dus mooi in sync, bij jou duidelijk niet.)

--
Jan Claeys