Server shares mounten

Paul van der Vlis paul op vandervlis.nl
Wo Jul 16 15:38:37 UTC 2008

Hallo,

Bij een bedrijf waar ik systeembeheerder ben staat een Linux server met
Samba en Windows clients. Er is sinds kort ook een Ubuntu client, die
uiteraard ook bij de bestanden op de server moet.

Ik heb nu in /etc/fstab allerlei shares gemount in de home-directory van
de gebruiker. Is dat een gebruikelijke manier, of doen jullie het anders?

Via Nautulus de server benaderen is natuurlijk ook een optie. Maar dan
kun je niet simpel in een applicatie een bestand op de server openen. Of
vergis ik me?

Wat ik lastig vind is dat ik dit mounten voor elke gebruiker apart moet
doen (er zijn verschillende gebruikers). Alles met elkaar is het een
behoorlijk lange lijst met shares geworden die ik mount. Eigenlijk zijn
alleen de mounts maar noodzakelijk van de gebruiker die daadwerkelijk
inlogt.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--