/home/ op andere partitie als op /

Peter Klaassen peterklaassen op quicknet.nl
Wo Jan 30 15:52:39 UTC 2008

Ik heb 2 fysieke schijven.
Op de eerste staat XP en een Data partitie.
Op de tweede schijf staat een partitie ext3 voor /, een swap partitie en een
extended met fat partitie voor data. Er is daarachter nog 130 Gb  ruimte.

Ik wil nu nog een ext3 partitie aanmaken op die tweede schijf en daar /home
naar toe verplaatsen.
Moet je dan met een live cd opstarten om een nieuwe partitie aanmaken met
bijvoorbeeld gparted. Of kan dat gewoon tijdens een normale Linux boot?
Hoe weet Linux straks waar de /home staat?
Wat moet daarvoor nog gedaan worden? Of gaat dat automatisch?

Ik wil namelijk bij een volgende upgrade opnieuw Linux installeren maar niet
al mijn data kwijt raken.

--
Peter