partitie aanmaken voor XP en Ubuntu

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Wo Jan 30 15:09:42 UTC 2008

Op woensdag 30 januari 2008, schreef Hendrik Jan:
> Hallo
>
> Ik weet nu hoe dit werkt, nu mijn vraag.
> Ivm wat ik in opdrachten maakt, kan ik niet zonder winXP.
> Mijn vraag is ik zou graag op een schijf in meerder partities verdeelt,
> XP 2keer en 1 keer Ubuntu op de schijf willen zetten.
> Ik weet ik begin bij WXP dat gaat goed, de tweede ook nog wel, maar dan???
> hoeverdeel ik de partities, maak ikdie voor Ubuntu ook gelijk aan met de
> install van XP de eerste keer
> dus zo de volgorde
> 1ste partitie met de installatie XP1 en dan gelijk ook de 2de partitie
> [...]

Of je XP 2 keer kunt installeren weet ik niet. Voor zover ik weet gebruikt
Windows de 1e partitie als C:-schijf, en dat gaat slecht met 2 keer Windows.

> Hoe maak ik een partitie aan voor Ubuntu, je kunt niet met winxp een
> partitie aanmaken voor Ubuntu.

De partities kun je maken met de installatieschijf van Ubuntu, ***nadat*** je
Windows hebt geïnstalleerd. Gewoon van de LiveCD opstarten (BIOS eventueel
instellen voor eerst van CDROM starten), en dan met de Partitie-editor
(GParted) de/een Windowspartitie verkleinen met pak hem beet 10 of liefst
meer GiB), en in de vrijgekomen ruimte een of meerdere partities aanmaken,
tenminste een voor root (/) en een swap-partitie met een grootte van ongeveer
2 keer je werkgeheugen. Aan te raden is ook een aparte partitie aan te maken
voor /home, zodat je die kunt behouden bij het installeren van een volgende
versie of andere Linux. Hierin komen je persoonlijke bestanden, en die van de
andere gebruikers op je systeem.

Even over partities: je hebt gewone partities, daarvan kun je er hoogstens 4
aanmaken. die heten dan hda1 t/m hda4 (tegenwoordig sda1 t/m sda4).En heb je
er meer nodig, dan heb je een extended partitie nodig, waarin je dan een
x-aantal (ik weet niet precies wat het maximum is) zogenaamde logische
partities kunt aanmaken. Dat wordt dan hda5 of sda5, hda6 of sda6, enz.
De extended partitie gaat ten koste van een der gewone partities.

Nu is mijn ervaring dat als je bij het installeren op een lege schijf  Ubuntu
zijn gang laat gaan, die altijd de swap aanmaakt in een logische partitie,
namelijk hda5 (sda5). Waarom dat weet ik niet. Daar zou je dan ook rekening
mee moeten houden bij het vrijmaken van ruimte. Misschien dat iemand op deze
lijst daar wat meer over kan zeggen.

> Je hebt ook een swap partitie 2MB groot nodig en ik meende als ik het
> goed heb nog een aparte partitie van ongeveer 9 mb groot

Daarmee zal dan wel die /home zijn bedoeld. Moet niet, maar is wel slim.
Grootte hangt af van de beschikbare ruimte en hoeveel je nodig hebt voor je
persoonlijke bestanden. Films vragen heel veel ruimte bijvoorbeeld. Veel
films nog meer.

> Omschrijf ook goed hoe een C schijf en D schijf in Ubuntu wordt
> weergegeven.

Bestaan in Linux, en dus ook in Ubuntu, niet. Is Donald Duck-taal. Linux heeft
een bestandssysteem dat als een omgekeerde boom opgebouwd is vanuit root (/),
en die zich steeds verder vertakt. Zoals bijvoorbeeld een op zichzelf
beschouwde Windowsschijf. Verschil is dat die takken zich op verschillende
partities en zelfs schijven en zelfs apparaten (USB-pennen, CDROM-stations,
noem het maar) kunnen bevinden, zoals bijvoorbeeld / op hda2, /home op hda3,
en swap op /hda5 (en mogelijk /media/usb op een USB-pen).

> al heel hartelijk dank voor de reactie
>
> met vriendelijke groet
> Hendrik Jan

Iemand anders moet je vertellen hoe je WinXP twee keer moet installeren (de
meesten van ons willen WinXP een keer deïnstalleren :) ).

Jaap