command line commando' s

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Wo Jan 23 15:12:52 UTC 2008

Op woensdag 23 januari 2008, schreef Peter Klaassen:
> LS
>
> Ik las dat er zo'n 2600+ zijn.
> Ik wil graag wat inzicht krijgen in wat is wat.
> Kan je net als in Synaptic daar ook op zoeken, of moet ik juist synaptic
> daarvoor gebruiken?
>
> --
> ciao
> Peter Klaassen
> Tel.06-22574211

Alle 2600+ kennen zal een probleem zijn.
Er zijn een paar basiscommando's om mee te beginnen, met een aantal opties.

Je kunt gaan Googlen op tutorial en op command line en Linux. Op deze manier
heb ik bijvoorbeeld deze pagina gevonden:

http://www.techzine.nl/tutorials/297/4

maar er zijn er heel erg veel meer.

Inzicht zei je?

Mogelijk kan deze pagina je op weg helpen:

http://www.linux-tutorial.info/toc

Een mogelijkheid is ook een goed Linux-boek te kopen, bijvoorbeeld:

"Running Linux", door Dalheimer & Welsh, uitg. O' Reilly wordt door velen (en
ook door mij, maar dat is niet belangrijk) als erg goed beschouwd. Een boek
leest wat gemakkelijker, vind ik.

Synaptic heeft hier niets mee te maken, hiermee kun je naar bestanden zoeken
die in de diverse repositories beschikbaar zijn, en ze ophalen en
installeren.

Dit installeren kan overigens ook met een commandline opdracht :) als je
precies de naam weet. Zoals:

sudo apt-get install kstars

en daarna als dat gevraagd wordt je wachtwoord intypen en eventuele vragen
beantwoorden (yes of no, of dergelijke). 2 minuten later kun je dan het
programma kstars gebruiken, een aanrader.

Succes,

Nog een opmerking: het is niet handig meer persoonlijke gegevens te vermelden
dan absoluut nodig is. Zoals je telefoonnummer.

Jaap