command line commando' s

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Wo Jan 23 15:02:54 UTC 2008

On Wed, 23 Jan 2008, Peter Klaassen wrote:

> Ik las dat er zo'n 2600+ zijn.
> Ik wil graag wat inzicht krijgen in wat is wat.
> Kan je net als in Synaptic daar ook op zoeken, of moet ik juist synaptic
> daarvoor gebruiken?

Open een shell (Toepassingen -> Hulpprogramma's -> Terminalvenster)

Druk in die shell een paar keer op <tab>, dan krijg je een lijst.

Als je door die lijst gebladerd hebt en iets boeiends ziet, onthoud de
naam, en doe:

man naampje

Je krijgt dan uitleg over het commando.

Begin bijvoorbeeld met 'man man' (de "manual van de manual", de
handleiding van de handleiding).

Maar eigenlijk zoek je gewoon iets als
http://www.hio.hen.nl/~akkersdi/unix/alles/commandos.html of
http://mally.stanford.edu/~sr/computing/basic-unix.html