Per ongeluk partitie tabel verwijderd met fdisk.
Warren Head
warrenhead op gmail.com
Za Jan 12 18:14:55 UTC 2008
Op 02-01-08 heeft Martijn van de Streek <martijn op foodfight.org> het volgende
geschreven:
>
> On Wed, 02 Jan 2008, Andre Eisvogel wrote:
>
> > Nu wil ik dit graag repareren, gegoogeld en gevonden dat dit met gpart
> en
> > fdisk kan. Alleen als ik gpart laat scannen kommen er zulke rare waarden
> > uit dat dit niet goed is, helaas dus.
>
> > Maar....misschien kan het simpeler want ik heb het systeem nog niet
> > uitgezet dus de oude waarden worden nog door het systeem gebruikt, nu is
> de
> > vraag waar deze waarden eventueel zijn uit te lezen? (als dit al kan).
> > Als deze niet meer te reproduceren zijn op die manier hoe dan wel?
>
> Installeer 'testdisk' eens. Die zoekt je hele schijf af naar filesystems
> en geeft dan de optie om een partitietabel te bouwen.
>
> Martijn
> --
> Sorry isn't an excuse when you do something stupid on purpose.
>
> -----BEGIN PGP SIGNATURE-----
> Version: GnuPG v1.4.6 (GNU/Linux)
>
> iQIVAwUBR3up0KNNBbMYhsAGAQJypxAAiwyzf8IgWR2yZRefuJKNP+FgprxdZQUW
> kNsuPu59ttzxwoVmkGnkXtZXtxoUHrkFovfTvaECLXiFTXjgh61b8quGt6v6/5v+
> 5x0eTNfMiOheXprAGo6SYsU+7ZEGctTsITfbr6l3rAva0xYINFct14Eo+A4LyBnN
> IreiNA83gVUJgWW/Rqt1EKuubmPMxdCpK+toYqYLO5spkKfqxskrcSp+2o91er4V
> RhJd4IXrFMNNt4LpyqfVgC//AemlfE6i6jW2VI6EKM48ziIfgct7ExIIHELQ4PWm
> 1Ry7MJ6m40Gkaw+01n1+d96DmdHeHa0b+U7haRE/8PD6+ReeKjhCgoiJ+52UbjIk
> RNF818KYE3JsaEHgRzZJDA7EFN/6M2XBnsohb3LrvXPlPlzzRhSL3wlo4Vj9eq8s
> pkp8VBHI3aUqsRnEfXKUugb7+86TEE9mH+Ag+1UWkBeRWkVi36ZsUAq3lBm4y2mu
> hdZwfCYi7zazWZeuV/ZI+4DMbIiW8J1jhNPkhXp8Wa+gdn5ugG++Wp6ZtabvdXL4
> B8ZFragJtP5K0RVhLiUABCbBWtP0d3/dLbjMYwD8TtszCYZMW/5gGyfdIwmlOotH
> p8rxam8cqpdsCpd5vRzJQEAPH8L2KqHL4/ktwpVZvxGLj+gZkIjwyXlF4kAe9n/D
> Yz7CyJ3oXvs=
> =xVVV
> -----END PGP SIGNATURE-----
>
> --
> Ubuntu-NL mailing list
> Ubuntu-NL op lists.ubuntu.com
> Info/Uitschrijven: https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-nl
>
>
Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat je je partitietabel hebt
weggegooid en waar je nu bang voor bent...
Maar ik denk dat je bedoelt dat je je bootloader (oftewel grub) overschreven
hebt.
De remedie is om grub opnieuw te installeren op je laptopschijf.
En dan bedoel ik natuurlijk niet grub opnieuw installeren met apt-get of
synaptic.
Ik bedoel het schrijven van de bootloader naar je MRB (master boot record)
of naar de eerste bootsector van je laptopschijf. (kies je favoriet)
Aangezien /boot nog gewoon zal bestaan op je schijf, alsmede /etc/fstab
(toch?) dan hoef je volgens mij niet meer te doen.
(ik hoop dat je wel een ubuntu-livecd bij de hand hebt voor het geval dat? )
Hoe installeer je grub dan opnieuw?
Lees de volgende pagina vanaf:
Now, run the *grub* shell:
http://www.linuxfromscratch.org/lfs/view/stable/chapter08/grub.html
En lees dit ook voor de volledigheid:
http://www.gnu.org/software/grub/manual/grub.html#Installing-GRUB-natively
Grt, Warren
------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-nl/attachments/20080112/cdc7707a/attachment.html>
Meer informatie over de Ubuntu-NL
maillijst