Geen onderwerp

Marco Aerts marcoaerts op home.nl
Vr Feb 22 18:17:49 UTC 2008

Goedenavond,

Ik wil Ubuntu installeren op een systeem van mijn kinderen.

Mijn voorkeur voor Ubuntu komt voort uit het feit dat het programma ook voor
kinderen begrijpelijk (Edubuntu) is, zonder dat ze worden overspoeld met
gegevens uit Windows, zoals een drukke desktop, vragen over rondleidingen en
overige systeemmeldingen waar ze geen raad mee weten. Mijn mening is, dat ze
met Ubuntu ze een rustig, no-noncense OS krijgen, waarmee ze in alle rust
kunnen kennismaken met een ander systeem dan windows.

Ik heb echter een aantal vragen met betrekking tot de installatie van
randapparatuur.

- Wordt alle hardware op het moederbord direct herkend?

- In hoeverre moeten er aparte drivers worden gedownload voor bijvoorbeeld
All in One printers (Canon en HP) en dan met name om het mogelijk te maken
om de scannerfuncties te kunnen gebruiken? Waar zijn deze dan te downloaden?

- In de loop der jaren zijn er uiteraard ook PC games aangeschaft. Veel van
deze games verwijzen naar een Windows OS. Kunnen deze ook draaien onder
Ubuntu of moet hiervoor een plugin of emulator worden geïnstalleerd?

- Ik heb in het verleden af en toe met Red Hat gewerkt. Hier moest alle
randapparatuur apart 'gemount' worden. Van wat ik begrepen heb gebeurd dit
nu automatisch. Klopt dit?

Dit zijn momenteel de meest dringende vragen vóór de installatie. Voor de
overige vragen kan ik het forum raadplegen, maar ik wilde graag een aantal
zaken op voorhand weten.

Bij voorbaat dank voor de informatie.

Met vriendelijke groet,

Marco Aerts