(voor mij) vreemde zaken

ep gernaat e.gernaat op hccnet.nl
Di Feb 19 08:54:43 UTC 2008

Goedemorgen allemaal,
Ik wilde jullie even het volgende voorleggen:

Ik heb bij de macro een goedkope nieuwe PC aangeschaft, Packerd Bell.
Uiteraard met de bedoeling Ubuntu er op te zetten.
Nu is er vermoedelijk een partitie gebruikt om de installatie van Vista
mogelijk te maken.
Weet ik niet precies maar bij het opstarten werd in elk geval Vista
geinstalleerd. Om daar eens mee kennis te maken  leek mij een dualboot
in eerste instantie niet kwaad.

Met GParted keurig het windows gedeelte verkleind en de bekende
partities gemaakt.
Het installeren verliep redelijk probleemloos (de videodriver gaf eerst
wat problemen) . Een gehele dag ermee gespeeld (ook aan /uit) ,
programma's geinstalleerd en ik begon al 'expert gevoelens' te
ontwikkelen.

Helaas:
Nadat ik 's avonds  via de schakelaar op het verdeelblok ook de
netspanning had uitgeschakeld wilde ie de volgende dag niet opstarten:
'Grub loading, please wait .......wait en nog eens wait...'.  Na een
keer aan/uit  Grub read error
Is dit verschijnsel bij jullie bekend?
De remedie zal wel zijn om alle windows partities eraf gooien en weer
helemaal overnieuw beginnen, maar ik wil het toch even voorleggen. Is
Grub te herstellen? Kent iemand dit verschijnsel?

Groet,
Ep Gernaat