mode not supported

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Zo Feb 17 09:31:19 UTC 2008

On Sat, 16 Feb 2008, klambong wrote:

> Ik heb het er op gewaagd: Ubuntu geïnstalleerd. Alleen krijg ik bij het
> opstarten op een gegeven moment het schermpje: mode not supported, met
> daaronder H:136,4 KHZ V:303,8 HZ. Ik kan dan niets meer en moet de computer
> herstarten.

Blijkbaar herkent Ubuntu je monitor verkeerd (of geeft je monitor een
verkeerd signaal aan Ubuntu): de resolutie of verversingswaarde wordt te
hoog ingesteld waardoor je monitor het niet meer snapt.

> Hoe kom ik verder?

Start op in "recovery mode" (dit kun je kiezen in het menu VOOR het
opstarten, mogelijk moet je eerst op de ESC-toets drukken voor je het
menu te zien krijgt). Je krijgt dan een tekst-interface waar je dingen
kunt repareren.

Typ daarin:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

en kies de 'vesa' driver.

Daarna kun je uitloggen ('exit' typen), en zou je de grafische omgeving
moeten krijgen, mogelijk wat trager dan normaal, maar iig werkbaar
genoeg om via Systeem -> Beheer -> Screens and Graphics de boel netjes
in te kunnen stellen op een resolutie/refresh-rate-combinatie die
ondersteund wordt door je scherm.

Succes,