Onderhoud Ubuntu

kenneth.westelinck@pandora.be kenneth.westelinck op telenet.be
Do Feb 14 08:31:53 UTC 2008

Beste,

Behalve af en toe installeren van updates vraagt ubuntu eigenlijk geen onderhoud. Het is echter geweten dat upgraden van 6.10 naar hogere versies voor problemen kan zorgen, je hebt dus gewoon pech :( Dit is één van de redenen waarom ik nog steeds met 6.10 werk en wacht op de volgende LTS (8.04) om een volledige clean install te doen.
Als je gewoon een stabiele PC wilt en geen nood hebt aan de laatste features stel ik voor dat je, net als ik, gewoon de LTS versies volgt en elke keer vertrekt van een clean install (dus herformatteren). Het opzetten van een verse installatie vergt immers niet zoveel tijd. Als je er dan ook nog eens voor zorgt dat de home folder op een aparte staat, dan blijven alle instellingen en mails bewaard.
Het bestandssysteem van Linux (en dus ook Ubuntu) hoeft niet gedefragmenteerd te worden. Alleen Windows machines hebben last van fragmentatie. Virussen zijn, voorlopig, ook niet aan de orde in Linux, dus daar zit je ook veilig. Een registry bestaat niet, dus dat moet je ook niet gaan cleanen. Kortom, Linux heeft alleen voordelen.

Hopelijk was dit een antwoord op uw vraag.

groeten,

Kenneth