dual boot opheffen

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Do Feb 7 17:46:50 UTC 2008

Op donderdag 07-02-2008 om 15:24 uur [tijdzone +0100], schreef Jaap
Woldringh:
> Overigens denk ik dat je gelijk moet hebben, omdat fstab pas kan worden
> gelezen als  de koppelpunten zijn gemaakt, en niet daarvoor.
> Maar waar worden die koppelpunten dan wel gemaakt, in welk opstartbestand?
> Dit kan inderdaad wat vragen beantwoorden die ik heb.

Ubuntu gebruikt GRUB als boot manager, en zet dat in het MBR, zijnde de
eerste 512 bytes van je harde schijf.  In die 512 bytes staat ook de
(hoofd)partitietabel.  Het wissen van een partitie zal het MBR dus niet
wissen, maar kan wel invloed hebben op de volgorde waarin partities
genummerd worden...

Nu, al die mogelijkheden met menuutjes e.d. passen niet in 512 bytes
(minus de partitietabel ook nog eens!).  Daarom wordt in die eerste
sector maar net genoeg code opgeslagen om de rest van GRUB te laden, dit
noemt men "GRUB stage 1".

Meestal (niet altijd, maar laat ons het niet moeilijker maken dan het al
is ;-) ) staat de rest van GRUB ergens in een bestandssysteem op een
partitie.  Daarom moet eerst de nodige code geladen worden om het
bestandssysteem van die partitie genoeg te begrijpen om de rest te
vinden en te laden.  Die bestandssysteemcode noemt men "stage 1.5", en
de precieze locatie ervan wordt vast opgeslagen in het MBR (stage 1
snapt immers niks van bestanden en mappen).

Deze code laadt dan op zijn beurt weer "stage 2", de code die het menu
kan laden en tonen, een kernel kan starten, of kan doorstarten naar een
andere "boot manager" (vb. die van Windows).

En 'fstab' wordt pas door de kernel zelf gelezen (de kernel wordt ook
eerst gestart met een soort minimaal ramdisk-image, wat het boot-proces
nog wat ingewikkelder maakt, maar ook beperkingen helpt omzeilen die een
gevolg zijn van de IBM-PC & DOS-herkomst van de hardeschijf-indeling bij
PC-compatibele computers--volgt er nog iemand?).

--
Jan Claeys