dual boot opheffen

Peter Klaassen peterklaassen op quicknet.nl
Do Feb 7 15:57:05 UTC 2008

On Thursday 07 February 2008 15:24:31 Jaap Woldringh wrote:

> Wanneer?
>
> Overigens denk ik dat je gelijk moet hebben, omdat fstab pas kan worden
> gelezen als  de koppelpunten zijn gemaakt, en niet daarvoor.
> Maar waar worden die koppelpunten dan wel gemaakt, in welk opstartbestand?
> Dit kan inderdaad wat vragen beantwoorden die ik heb.

De Bios roept de Master Boot Record aan, die op het allereerste (in geloof 64
bits) van de bootable partitie.

Linux voegt bij installatie aan deze MBR een bootloader toe, tegenwoordig
meestal GRUB. Is er geen bootloeader wordt de volgende actieve partitie
gezocht.

GRUB op zijn beurt roept /boot/grub/menu.lst aan.

Zo heb ik het tenminste begrepen.

Zie ook http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=MasterBootRecord

Aangezien windows (nog) op de eerste bootable partitie staat, vroeg ik mij af
of bij het opnieuw partitioneren de MBR verdwijnt.

Of zou je gewoon kunnen volstaan met het opnieuw formateren van die windows
partitie(s) naar bijvoorbeeld ext3 met mkfs.ext3?

Gaat voor mij niet op omdat er bij mij 2 windoos partities zijn op de eerste
fysieke schijf waar ik 1 nieuwe partitie van wil maken.

--
Peter