Stacking-software voor deep sky-fotografie

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Zo Dec 28 10:20:39 UTC 2008

Op Saturday 27 December 2008 21:30:42 schreef Robert Spanjaard:

> Dit is geen voorbeeld van wat ik wil. Ik vraag om een specifieke manier
> van stacking, waar dit voorbeeld niks mee te maken heeft. Het klinkt
> misschien hard op zo'n vriendelijke mailinglist, maar antwoord alleen als
> je weet waar je het over hebt, want op deze manier breng je andere lezers
> op het verkeerde been, en help je eigenlijk niemand.
>

> --
> Regards, Robert                                      http://www.arumes.com

Ik weet niet waarom dit geen voorbeeld is van wat je wilt. Weliswaar geen
astrofotografie, maar toch hetzelfde idee: meer detail verkrijgen (meer
informatie) door een aantal foto's van een onderwerp te maken, en die te
combineren door ze op een stapel (stack) op elkaar te leggen. Onder andere
effecten door de wind (vergelijkbaar met niet exact volgen van een object aan
de hemel) worden zo uitgemiddeld. Ik vind het voorbeeld alleen niet
overtuigend, de scherpe foto is er een die nog nader is bewerkt.

Dus je antwoord is (onvriendelijk gezegd, maar Ann verdient beter) dus
onterecht.

Ik heb nog geen reactie van jou gehad op de suggesties die ik heb gedaan in
een aantal vorige meeltjes. Ik kwam wel verder dan alleen freshmeat :)

Ik vind ale erg spartaans, maar als die doet wat je graag wilt, dan is het een
kwestie van de help goed doorlezen en ermee experimenteren. Er zijn nog
andere kandidaten op die lijst van mogelijke tools op een van de genoemde
koppelingen... Er is er een met gui in de naam, wat duidt op een grafische
interface.
O ja: als je Photoshop hebt: die schijnt met behulp van wine (zie synaptic)
heel goed onder Linux te werken (geen eigen ervaring). En ook te kunnen wat
jij wilt.

Jaap