Stacking-software voor deep sky-fotografie

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Za Dec 27 15:42:59 UTC 2008

Op Saturday 27 December 2008 15:27:20 schreef Vincent:

> Ik heb het niet nagekeken, maar ik denk dat het programma Hugin dit kan.

Hugin kan foto's aan elkaar plakken (stitching: rijgen of naaien), maar dat is
hier niet de bedoeling. Het is de bedoeling om twee of (veel) meer foto's van
hetzelfde object die na elkaar zijn genomen over elkaar te leggen en zo veel
meer detail te verkrijgen dan je in 1 foto kan krijgen. Een techniek die veel
in de astro-fotografie wordt gebruikt, zoals de vraagsteller ook aangeeft, en
die ook laat merken dat hij weet wat hij wilt :)

Ik ken geen dergelijk programma, en in synaptic zoeken gaf mij geen resultaat,
hoewel ik daar hugin wel aantrof.

Dus maar gaan googlen, met stacking software linux. Dit leverde onder andere
de volgende koppeling:

http://www.bautforum.com/astronomy/17184-free-linux-image-stacking-software.html

Weliswaar stokoud, maar er worden een paar koppelingen genoemd, waaronder die
van freshmeat:

http://freshmeat.net/

Filter hier op photography:

Misschien is er hier iets bij. Vind je iets dan is het de moeite waard om
eerst eens te gaan kijken of je dat ook in synaptic kan vinden, dat
installeert het gemakkelijkst. Is niet noodzakelijk de nieuwste versie.

En anders moet je het programma ophalen van (hier dus) freshmeat, en zelf
compileren en installeren. Daarvoor moet het pakket build-essential (in
Synaptic) eerst worden geïnstalleerd, dit bevat onder andere de gcc-compiler.
Hoe dat installeren moet staat meestal in een readme.txt bestand, dat mee
wordt geleverd.

Succes met het zoeken (en de rest, ben benieuwd naar het resultaat),

Jaap