Letter-type

Martijn van de Streek martijn op vandestreek.net
Ma Dec 1 06:42:53 UTC 2008

2008/11/30 Jeroen Hendrickx <jeroen.hendrickx op telenet.be>

> Nu valt dat nog mee voor de e en de i maar probeer dat maar eens te
> vinden op een medeklinker, of over twee letters! Ik heb msttcorefonts
> (en speciale tekens via softwere installeren) op mijn systeem staan en
> lang niet al die dingen zitten daar in. (Over twee letters, tja, ok...
> fair enough) Nu vroeg ik me af, maar door tijdsgebrek ben ik het nog
> niet gaan zoeken (dat werk moet morgen binnen) of er meerdere pakketjes
> te installeren zijn en hoe die dan wel mogen heten. Helemaal te gek zou
> het zijn als daar ook voorbeelden bij gegeven werden. Heeft iemand enig
> [...]

Volgens mij zijn hier in Unicode de 'combining characters' voor uitgevonden:
losse accenten die je na een letter in de file zet, maar die "bovenop" de
letter getekend worden bij uitvoer. Alle Gnome-applicaties zouden dit goed
moeten doen.

Je kunt ze vinden in Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Tekens en symbolen,
o.a. in "Gecombineerde en diacritische tekens". Eerst vul je onderin het 'Te
kopieren tekst'-vlak een letter in, dan dubbelklik je op het teken wat je
erboven wilt, en dan krijg je iets als dit: z̄ō d̄ūs̄.