Onderwerp : Skype en Firewire

Auteur : Martijn van de Streek
E-mail : martijn op foodfight.org
Datum : Za Aug 16 15:30:21 BST 2008

On Sat, 16 Aug 2008, Frits Florin wrote:

> Beste Martijn,
> 1. Denk je dat het installeren van een programma als Skype in Ubuntu
> kwaad kan? Er is geen alternatief, voor zover ik weet?

Ik heb er gewoon geen ervaring mee. Het schijnt mogelijk zijn skype te
gebruiken.

Maar mijn mening is dat je nooit weet wat gesloten software doet (er is
tenslotte geen broncode beschikbaar voor mensen buiten het bedrijf wat
de software uitbrengt), en of het fouten bevat.

Ook de manier van installeren ("zomaar" een repository toevoegen of
.deb-bestand installeren) laat te wensen over op security-gebied. Je
weet nooit of je het wel écht bij de fabrikant van de software
gedownload hebt, tenzij ze SSL gebruiken en je het certificaat
controleert, en daarbij ook nog kijkt of het package niet veranderd is
tov. wat de fabrikant neergezet heeft.

De standaard repositories zijn hiertegen beveiligd door middel van
GPG-ondertekening met een vertrouwde sleutel (er wordt een lijst van
vertrouwde sleutels geinstalleerd bij installatie van het systeem) en
het automatisch controleren daarvan.

Dit zorgt ervoor dat van alle software op het systeem geinstalleeerd
wordt, goedgekeurd moet zijn door de mensen die Ubuntu maken, en dat is
een grote stap in het voorkomen van trojans, virussen, etc.

> 2. Capture van mijn camcorder (kan alleen via firewire) lukt niet. De
> trucjes, waar je het over had, kun je me zeggen waar die precies staan?

https://help.ubuntu.com/community/Firewire , methode 5 helemaal
onderaan. Dan opnieuw opstarten, camera aansluiten, kino starten en eea
zou moeten werken.