Firestarter plus externe firewall samen ?

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Do Apr 24 22:57:36 UTC 2008

Op donderdag 24-04-2008 om 21:31 uur [tijdzone +0200], schreef Arie de
Jonge:
> gaat er niet om wat er gelogd wordt, gaat erom dat er altijd gezegd
> wordt dat je achter een router onzichtbaar bent, en nu blijkt dus dat
> intern ip-nummer en scherm resolutie te zien zijn.

Schermresolutie e.d. zijn normaal, die kan je opvragen via JavaScript,
als dat aanstaat.  Je interne IP-adres kan je volgens mij echter niet
opvragen via JavaScript.  Maar mogelijk kan dat wel via Flash of Java?

> ik vraag me dan af wat is er nog meer te zien, en werkt die firewall
> in de router eigenlijk wel?

Die router houdt dat soort dingen (standaard) niet bewust tegen, maar
computers op het internet zien interne IP-adressen achter een NAT gewoon
niet omdat NAT net bedoeld is om meerdere interne IP-adressen achter één
publiek IP-adres te hangen.  ;-)

Zo'n router gaat echter geen dingen tegenhouden die je "zelf" naar het
internet stuurt (de router ziet geen verschil tussen wat je bewust of
onbewust doorstuurt, vb. JavaScript & je browser-resolutie).

--
Jan Claeys